Direktlänk till inlägg 22 maj 2023

Måndag till onsdag V 21 2023

Av Rehn/Hornesjö - 22 maj 2023 07:43

Ny vecka igen

Måndag

 

Somnade ganska direkt när vi la oss. 

Inte så mycket nytt. 

Tyvärr tillbaka på ruta ett igen gällande vikten.  

Igår var Yra riktigt dålig hela dagen och jag som matte känner mig så maktlös.  Normalt följer hon mig som en skugga men igår ville hon vara ligga stilla och sova.  Hon åt i alla fall och jag tror ju att detta beror på hennes läppeksem, men det är ju alltid svårt att veta när de inte kan berätta.  

Det blev en seg dag för oss alla.  Lasse är genomförkyld eller allergisk. Inte lätt att veta där heller.

Han envisas med att han ska åka till Jula för att köpa något, vet inte vad han håller på med. 

Jag vägrade att följa med i alla fall. Orkade inte tänka på någon lunch men tog en snabbsoppa till Hem till Gården.

Vill så mycket men känner inte för att ta tag i något.

Hela dagen gick i ultrarapid

Hade både pasta, fläskfilé och ost kvar sedan igår så detta fick bli en gratäng

 


Gick i alla fall att äta och smakade helt okej.

Inget speciellt på TV denna kväll.  Jobbigt nu när Alla mot Alla är slut för säsongen, nu har man inget att vänta på.

Lasse mår inte bra och jag håller verkligen tummarna för att han i alla fall ska kunna följa med mig i morgon till Vällingby.  Kan han springa i affärer så ska han väl kunna skjutsa mig.

Gick upp till sovrummet redan strax efter 22 och jag la mig i sängen och satte på radion.

Somnade tydligen för jag vaknade och hörde att det var Karlavagnen, men stängde av för att somna om.


Tisdag

 


Natten blev så där. Vaknade av att Lasse hostade och snörvlade.  

Idag äntligen skulle vi få träffa lilla Smaragda.  Vad vi har längtat varje gång vi fått en ny bild.

Skulle hämta Rubina, Swarovski och Åsa vid 12.30 och sedan åka till platsen där vi skulle mötas.

Kändes som en hel evighet innan de dök upp ca 15 minuter försent.


Men så äntligen var vi på väg till parken och Rubina fick rå om sin lilla ädelsten.

       

Även Swarovski ville vara med och lukta och slicka på henne.

När hon kom var hon klädd i långbyxor och tröja, men Rubina tycker att hon vill se sin lilla tjej i en klänning så hon hade tagit med sig kläder för att få byta om på henne inför fotografering.

   

Nu såg hon ut som en liten sol hela hon och kläderna var speciella med den gula färgen.

Men alla dagar har ett slut så efter ca 1,5 timme så var vi på väg till vardagen igen.

När vi kom hem så var Yra sämre tyckte jag, men hon gick ut och kissade på sin staplande ben. Men idag ville hon inte äta, hon verkligen ratade maten och gick och la sig igen.

Det är svårt att inte känna oro när man ser sin hund inte vara som den brukar.

Naturligtvis läser jag om sjukdomar som passar in på hundens beteende och hur mycket jag än läste denna dag så var det anaplasma som stämde på pricken.

Så om hon inte känns bättre i morgon så blir det veterinären.

Middag denna kväll blev kyckling

 


Onsdag

 

Vaknar upp och det första jag gör är att kolla Yra.  Känns som hon är lite piggare idag, men allt går i ultrarapid och hon grymtar av smärta när hon lägger sig ner.  Normalt när man ser en ljusning så är känslan att hunden är på bättringsvägen, men min känsla är ändå att hon behöver medicin. Ringer Södra och meddelar att vi kommer in med en dålig hund. 

Strax efter 8 är vi på plats   och min puls är 118.

    

Hade tur och fick träffa en jättegullig sköterska som kollar henne noggrant. 

Yra har hög feber och är mycket låg. 

Efter ett tag kommer en väldigt fin och omtänksam veterinär. 

Vi pratar om hennes tillstånd och jag berättar om hennes läppeksem och att det var så det började till helgen. Men säger att jag tror att hon har anaplasma fast jag inte sett några fästingar på hundarna. 

Han kollar i hennes mun och säger att hon har jätteont och är infekterad. 

Men frågar om vi går med på blod provtagning för att utesluta anaplasma.. Säger vad det kostar och jag funderar inte en sekund.  Varje krona är värd att lägga på henne. 

Det kommer in en sköterska som ska ta blodprov och börjar så bra i det vänstra frambenet, men så fort hon ska börja tappa blod så rullar hennes åder iväg och det är bara att börja om.  Hon lämnar oss för att gå ut och hämta nya nålar och kommer tillbaka med en sköterska som ska hjälpa henne.  De tar det högra frambenet och samma sak händer, så nu blir det ytterligare ett prov och det tas i bakbenet.  Tjejen som kommit med in berättar att just cocker är svårstuckna för deras ådror rullar lätt, detta är inget jag visste om.

Så nu ligger hon med bandage på tre ben, lilla stumpan

 

Men hon är otroligt duktig och gör inget motstånd fast det gör ont.

Får vänta på provsvaren och när läkaren kommer in så säger han "du hade alldeles rätt utan bevis"

Det är anaplasma hon har.

Allt detta har bara tagit ca 2 timmar och det är lite när man är inne på akuten.

Åker hem 11 tusen fattigare. Detta är bara början. 

Nu var det bara att åka hem och ge hundarna mat och sedan bege oss ut till olika apotek för att handla hennes medicin  

Handlar medicin för 1100 kr. 


När vi kommer hem så ger jag henne direkt en penicillintablett.

Dagen fortsätter och hon är halt och lite låg, men nu har svansen börjat röra sig och den viftar hon lite på när hon blir klappad.  Hon vill inte ha sitt torrfoder men får då kyckling som jag hade kvar sedan gårdagen och detta går ner och hon till om med morrade lite lätt åt Zlatan när han kom fram till hennes skål.

Nu väntar jag bara på att hon ska börja skälla igen, hon har varit alldeles tyst sedan i söndags och det är inte så vanligt.

Vi kände oss ganska sega hela dagen och Lasse ville ha pizza ikväll.  Säger att "jag bjuder på detta ikväll"

Vi åker ner till centrum och han vill först in på Pressbyrån för att sätta en dagens dubbel. När han kommer till kassan så har han varken pengar eller kort med sig.  Bara för mig att ta fram det som behövs. Han säger då, men jag har ju inget att köpa pizza för heller,  men tur att jag finns.

Jag känner inte för pizza och frågar Lasse om han kan tänka sig bara en halv och det är han med på.

Det är alltid svårt för oss att dela eftersom han inte gillar det som jag vill ha och jag kan inte äta hans eftersom han alltid vid ha tonfisk eller musslor på sin.

Kommer överens om att det får bli en Bussola 

    

Får jag bara curry på min så är jag nöjd, La även på lite bananer så kom jag rätt nära den jag brukar äta.

Lasse fick nöja sig med räkor och skinka.

Kändes att vi hade varit igång hela dagen och det var även skönt att se Yra lite piggare när vi gick och la oss.

Nu är bara önskan att hon kommer upp för trappan i morgon när jag går ner.

Tre dagar med både glädje och smärta har det varit denna vecka.

Hoppas kunna sova gott i natt.













 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 22 april 09:44

Måndag '   Lika kallt även denna dag  Natten kändes bättre än vad den denna morgon visade         Trodde på grönt denna morgon, men det blev orange.  Ja bättre än rött i alla fall. Bara 30 minuters djupsömn denna natt. Tycker att jag ...

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 18 april 09:22

Torsdag   Forstfarande kylig morgon och idag skiner inte ens solen Natten blev så där         Kändes som jag nu var tillbaka på ruta 1 igen. Idag fyller Lasse 81 år och vi ska väl inte fira detta på något speciellt sätt. Fick upp e...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 15 april 09:31

Måndag   Så var det kallt igen.         Så såg det ut efter denna natt.  Fattar inte varför mitt ANS är på rött, tycker att jag känner mig ganska lugn. Idag var det vägning igen eftersom det var måndag och det där med att äta choklad s...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 12 april 08:35

Torsdag             Lite orolig natt med många uppvakningar och tyvärr inte en grön app som jag vill ha. Det var riktig kallt ute idag igen och jag kände så fort jag satte foten utanför dörren att jag frös. Kände inte att vi direkt m...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 8 april 10:14

Måndag igen   Äntligen så visar termometern lite värme         Appen visade även den på en bra start på denna vecka. Att vakna upp till en knallblå himmel är något som gör att jag känner lycka. Tyvärr är ju inte allt så självklart och...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards