Direktlänk till inlägg 22 november 2020

Söndag till tisdag

Av Rehn/Hornesjö - 22 november 2020 18:01

 

Så var det söndag och vädret var härligt, i alla fall på förmiddagen. 

Var tvugna att åka till Maxi och handla hundmat. I slutet av förra året köpte vi ett hund foder på Dollarstore som både var billigt och passade våra hundar bra som ett tillskott till färsk fodret.  Men sen upphörde detta foder och vi återgick helt till Doggy.  För någon vecka sen så fanns det återigen på Dollarstore, men förpackningen såg annorlunda ut, men klart vi köpte 20 kg och hundarna gillade det. Tyvärr så märkte vi snabbt att det inte riktigt mättade och vi gav dem en större daggiva och naturligtvis blev det även mer avföring. 

När de även började bajsa inne så kände vi att så här kan vi inte ha det. Så nu blir det Doggy igen och det andra får bli godis.

Jag hade fastnat vid symaskinen några timmar på förmiddagen så när vi hade varit och handlat så var klockan redan 13 och min kurs började halv 2, så det var, bara att packa ihop det som skulle med och ta Åberlix och ge oss iväg. 

Alltid lika roligt tycker valparna när de träffas utanför planen 


Idag blev det en hel del repris från förra. Men det syns att de har gjort din läxa för alla var så duktiga. Platsliggning har fastnat bra och nu ligger alla den minut som vi jobbat med. 



Vi jobbar mycket med kontakt och alla har lyckats lära sina hundar att hålla koll på sin matte/husse.

Hoppet gick toppen idag och alla klarade ett riktigt startklasshopp. 

Sitta kvar kan de alla så i dag jobbade vi med detta och med avstånd. 

Alla fyra fick ställa sig vid varsin hörna på den stora planen. 

Fick lämna sin hund och ställa sig i mitten vända mot sin hund och sedan fick alla ropa in sin hund samtidigt. . Detta gick så bra så jag ville göra det lite svårare och låta husse/ matte byta plats med hunden

 


Nu skulle hundarna sitta i mitten och matte/husse vid kvadratens sidor. 

Men att sitta fyra valpar med ryggarna mot varandra visade sig inte vara, så lätt.  Jag som har klagat på Lasse att han inte gör sin läxa visade i alla fall att han hade full koll på Åberlix när det gällde platsliggning och sitta kvar. 

Hoppas det är okej som kursledare att få sig ett gott skratt

Har svårt att se mig mätt på denna lilla film.



Dagen blev super och vädret var bra fast kylan kom snabbt under vår timme på plan.


Hem och tog hand om våra andra hundarna innan jag påbörjade vår middag. 

   

Det blev lövbiff, pressad potatis, kantareller, broccoli och vitlökssmör. 

Idag blev det inget kvar till våra hundar. 


Ny dag och även ny vecka

 

Kändes att det blev lite för få timmar i sängen denna natt. 

Både idag och i morgon är det inbokade aktiviteter. 


Klockan 7 var första etappen av morgonen avklarad. Idag får även en ny era påbörjas och det är att hålla koll på vikten.  Märks att det har blivit för få promenader och för mycket av det goda som inte tillhör en vanlig dags födoämnen.  Tyvärr måste jag skylla detta på min onda kropp.. 
Hittade en ny app i min nya iPhone som heter Nutris och den har jag laddat ner och ska ha koll på. 
Idag vägde jag 64.1 kg och det betyder att jag måste ner 6 kg för att känna mig nöjd. 
Vädret kändes bra och meningen var att jag skulle ut och jobba med Z, men var tog tiden vägen. 

Istället för att jobba ned hund så ställde jag mig och gjorde kroppkakor. 

Klockan 15 hade vi tid för Yras första motionspass och jag var nog lite orolig över hon skulle uppfatta detta, men hon var så positiv och glad och hade inget emot löpbandet. 

Först var det jag som måste få lite instruktion om hur detta ska gå till för att bli så bra som möjligt. Vi har sedan 45 minuter på oss att göra det Yra tycker är kul.


Efter detta var det min tur att ta över och det gick precis lika bra för Yra verkade inte alls ha något emot detta.


Efter att hon sprungit nästan 15 minuter så fick det bara bra för denna dag på bandet, men klart att hon måste få avsluta med lite annat kul

Nu gäller det att inte ge henne för mycket godis utan mest beröm.. men detta är en avvägning och klart att hon måste få de belöningar hon är van vid.. får bli morötter


Den sista oktober vägde vi Yra, märkte att hon själv visade på att vissa saker var jobbigt och la sig hellre att sova. Visst tyckte vi att hon hade lagt ut en del men när vågen visade 18,4 kg så fick vi nästan en chock. . Nu måste hon bantas för att må bra, så jag började med att ta bort 1 dl av hennes fodergiva.  Den 8 november fyllde hon 6 år och vi åkte till Arken för att hämta hennes present och även väga henne och denna dag visade vågen på 18,2 så neråt gick hon i alla fall.  Igår när hon var på gymmet så visade vågen på 16,5 kg och en minskning på 1,9 kg. Skulle vara så härligt om vi i alla fall fick ner henne till 15 kg, hon är en stor tik med väldigt grov benstomme så för lite får hon inte väga.


Kom hem  vid 16 tiden och då var det dags för middagen som blev de kroppkakor jag fixade innan vi skulle iväg. 

 


Man tar var man haver som Kajsa Varg sa så lite speciell blev dessa kroppkakor idag med kalvfärs i stället för fläsk. 

Maten var mättande och gjorde mig trött så det blev nästan en timmes sömn framför TV innan det var dags för sängen. 


Så var det redan tisdag

Natten blev lite kort och redan klockan fem var jag klarvaken. 

Tyst var det i huset och det enda som hördes var Åberlix andetag  som snusade mig i örat. .

Men klockan 6 kunde jag inte hålla mig utan var tvungen att börja prata med hundarna som direkt överföll mig med pussar.. Vad jag älskar dessa hundar i sängen fast de tar en sådan plats.

Hann inte med så mycker på förmiddagen för klockan 13,20 hade vi tid på Volvo för att byta till vinterdäck.

Det var en ny upplevelse. När vi köpte vår bil den 26 september så ville vi betala kontant, något som vi alltid gör vid bil byte. Tyvärr fick vi får veta att så går det inte till utan minst 50.000 kr måste man ta som kredit. . Men som säljaren så, det kostar ju er inte så mycket om ni löser det direkt efter sex månader.. sen har ni massa förmåner på detta lån och då bland annat däck hotell och däckskifte första kvartalet som är gratis. 

 Så idag var det då dax att sätta på de dyra nya around däcken. 

När vi kommer fram för att hämta vår bilnyckel så vill de ha 1590 kr för byte och däck hotell.  Kände att jag höll på att gå i taket och säger att det ska vara gratis enligt säljaren och det har vi papper på, ett som inte gällde för nu var allt digitalt. 

Killen tittar på mig och säger, var inte du min lärare i Tornbergaskolan för en 25 år sedan och detta fick i alla fall mig på lite bättre humör, så härligt att de gamla eleverna kommer ihåg mig. 

Han sa sedan att vi skulle gå upp och prata med säljaren. 

Jo naturligtvis var det han som gjort fel, för den första perioden räckte bara från till sista september, men då hade vi inte ens fått vår bil. Så han tog notan på Volvo i stället. 


När vi kommer hem så var jag sugen på något och det enda jag hade var några kycklingvingar som jag stoppade i airfrisen. 


Regnet föll och varken vi eller hundarna var intresserade av en promenad

Kände mig ganska seg hela dagen så det blev  bara att stanna, inne. 

Middagen fick bli på rester från gårdagens kroppkakor

 


Nu har jag precis sett Lyckoriken och nu blir det  Alla mot Alla. 

Händer nog inget mer idag. 

I morgon börjar en ny blogg. 


Lyckikke

 
What do you want to do ?
New mail
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 26 april 07:49

Ja detta skitväder vaknade jag upp till denna morgon. Natten hade känts så där och det är alltid spännande att kolla av mina värden på klockan         Grönt på ANS i alla fall men resten var väl inte vad jag hade hoppats på.. Hade myck...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 22 april 09:44

Måndag '   Lika kallt även denna dag  Natten kändes bättre än vad den denna morgon visade         Trodde på grönt denna morgon, men det blev orange.  Ja bättre än rött i alla fall. Bara 30 minuters djupsömn denna natt. Tycker att jag ...

Av Rehn/Hornesjö - Torsdag 18 april 09:22

Torsdag   Forstfarande kylig morgon och idag skiner inte ens solen Natten blev så där         Kändes som jag nu var tillbaka på ruta 1 igen. Idag fyller Lasse 81 år och vi ska väl inte fira detta på något speciellt sätt. Fick upp e...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 15 april 09:31

Måndag   Så var det kallt igen.         Så såg det ut efter denna natt.  Fattar inte varför mitt ANS är på rött, tycker att jag känner mig ganska lugn. Idag var det vägning igen eftersom det var måndag och det där med att äta choklad s...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 12 april 08:35

Torsdag             Lite orolig natt med många uppvakningar och tyvärr inte en grön app som jag vill ha. Det var riktig kallt ute idag igen och jag kände så fort jag satte foten utanför dörren att jag frös. Kände inte att vi direkt m...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards