Alla inlägg den 1 augusti 2022

Av Rehn/Hornesjö - 1 augusti 2022 08:48

Så var vi inne på vår 4:e vecka 

 

Vaknade redan klockan 4 i morse, ville så gärna somna om men redan halv 5 gav jag upp.

Var så trött så jag kände att allt gick fel denna morgon.

Kaffet smakade svagt fast det hade bryggts på samma sätt som vanligt, äggen sprack.

Gick i alla fall ut och satte oss före klockan 8 för att äta frukost och vädret var så skönt.

  alldeles vindstilla och bara ca 16 grader.  Både Åberlix och Z fanns som vanligt i vår närhet   och får man inte sitta i stolen bredvid varken matte eller husse så får väl en liten pall räcka, tycker Z.

Vid 10 tiden åkte vi iväg till  Borgholm.  Skulle mest dit för att gå på. Apoteket för att beställa Lasses. Cancer medicin. 

Passade även på att ta ett besök på systemet och Pressbyrån. 

Vi hade tagit med oss Åberlix för lite social träning. 

Att ha honom med är som en dröm, han sköter sig till 100%,  bryr sig varken om hundar eller något annat. När vi träffar någon så lägger han sig direkt ner och bara kopplar av. 

Som vanligt var det mycket folk på apoteket så jag satte mig ner på en bänk som stora mitt gånggatan. Börjar prata med en kvinna och Åberlix lägger sig vid mina fötter.  Kommer folk med hundar hela tiden, men Åberlix bryr sig inte. 

Helt plötsligt flyger han upp och jag hör kvinnan som sitter bredvid mig skrika till och säger "ta bort hunden". Det är en man som kommer med sin hund bakom oss och låter sin hund krypa under bänken för att komma till Åberlix. Jag drar till i kopplet och får det runt mitt ben. Känner bara en smärta och ser hur det rinner blod längst benet.  Inser att det är karbinhaken som har orsakat detta. 

Blir så upprörd att jag inte ens hinner se att mannen bara, försvinner med sin hund. 

När Lasse äntligen kommer ut från Apoteket så vill jag bara till bilen för att tvätta mina blodiga händer som jag har varit tvungen att hålla om benet för att stoppa blodflödet. 

Trycker ihop det ganska djupa såret med några plåster lappar. 

Inser att jag bara vill åka hem istället för att som vi hade tänkt att gå och äta glass. 

Tar en sväng in på byggvaruhuset och Lasse kan i alla fall få med sig 8 stycken läckt så han kan få börja jobba igen

 


När vi kommer hem så är plåstren genom blodade   .Tvättar det med sprit och lägger på ett lager med   gel, detta är egentligen för djur, men det enda antiseptiska vi har hemma. 

Det som retar mig mest är att jag nu kanske inte kan bada som jag önskar.

Dagen fortsätter och värmen består. Sätter mig nere hos Lasse för att kolla när han jobbar. 

Vid 18 tiden är det dags för Lasse att gå in och laga middagen. 

Är det isterband på menyn så är det alltid Lasses jobb. 

Jag inser rätt snart att idag blir det att sitta inne och äta för invasionen av flyg myror är på gång och dessa vill vi inte ha i maten. 

  Just detta Öländska isterband var helt annorlunda än de småländska som vi normalt äter.  Lite väl hårda och torra i min smak, men de var lagom rökta och hade den riktiga syrliga smaken. 

Hade tänkt ta en promenad men vi fastnade framför Tv:n istället och avslutade denna vid midnatt efter att ha sett Beck. 


Tisdag

Vaknar upp till en lika solig och varm dag igen

 

Väldigt lite djupsömn denna natt, men på det hela kändes det bra, men hade gärna sovit en timme till.  Känns så onödigt att vakna vid 5 tiden varje morgon fast jag inte behöver. 

Lasse ville sitta inne i dag och äta frukost, inget som jag är så förtjust i men sa ändå okej.

Sen ville han jobba fram till ca 13 innan vi skulle åka och handla.

Precis när jag ska ta in hundarna så ser jag Qling försvinna in under huset. In med alla andra och hoppas att han ska komma fram, men jag vet också att när han går in där och somnar då hör han inte att vi ropar.

Försökte i ca 30 minuter men gav sedan upp och åkte iväg utan att ha fått in honom

Vet inte varför men inte ett enda ägg fanns det på Ica, hade i alla fall gjort en lista och det mesta kom med, men ägg behövde vi.  Slog en signal till Ica Böda för att fråga om de hade ägg och fick till svar att de hade mycket med ägg idag.

Nu ville inte Lasse åka direkt dit eftersom Qling var ensam hemma på tomten.

 

Ingen Qling syntes till när vi kom hem och jag hann göra ett par mackor till oss som lunch innan han kommer fram och ser lycklig ut av att vi sitter där.


På vägen upp till Böda så vill jag in på gårdsbutiken som finns på vägen upp för att kolla vad de hade för ägg. Men det var lika tomt där som på Ica i Löttorp. Så vi fortsatte till Böda och fick de ägg vi brukar köpa.

På vägen hem passade vi på att besöka ett loppis, men vi handlade inget.


Hem igen och jag plockade lite bland mina traderasaker.

Helt plötsligt började det blåsa och solen gick i moln och det kändes riktigt kallt, så jag var tvungen att gå in och sätta på mig en kofta.

Nu hade i alla fall Lasse plockat undan sina saker och jag bad honom sätta sig vid grillen och grilla en kycklingfilé

Det var 22 grader ute men jag kände mig så ruggig att jag inte ville sitta ute utan gick i stället in och gjorde en sallad och dukade inomhus, till Lasses förtjusning

   

Tänk att det kan bli så mycket mat av en enda kycklingfilé. Det blev köpt potatissallad till denna.

Kycklingen blev perfekt grillad och riktigt saftig. Efter att ha sett på TV en morgon med en kock som tyckte att torrmarinad var mycket bättre än att lägga köttet i en oljig marinad så har jag börjat göra detsamma och det blir så mycket godare.

Kvällen fortsatte framför Tv:n fick avslutas med Vera.

När vi sedan släppte ut hundarna i den nästan svarta kvällen så gäller det att kolla vad man sätter sina fötter.

För just dessa   sötnosar är inte lätta att se och de rackarna sitter bara kvar.  Som tur är så verkar inte hundarna bry sig om dessa paddor.

La mig sedan i sängen och lyssnade på Karlavagnen med Babben och ämnet för kvällen var djur vi minns.

Hade satt ut en annans på vår gamla husvagn    på bortskänkes som renoveringsobjekt och det var en del som svarade. Men vi får se hur det går, den har ju stått och blivit angripen av   myror så det är en del att göra med denna. Sen hur vi ska få ut den från tomten är en annan femma, vi har ju staket som inte fanns när vi ställde dit vagnen för massa år sedan.  Är det ingen som vill ha den så kommer vi att såga sönder en för att kunna få bort den från tomten.  Alltså ännu ett projekt som bör göras.

Nej, nu är klockan 12 och jag stänger av radion och hoppas kunna somna.


Onsdag

 

Vaknar vi 6 och det är som en bastu inne i huset, redan nu är det 18 grader och de lovar ca 30 denna dag. Det gäller att fly från tomten och hundarna får hålla sig inomhus.

Som vanligt alldeles för lite djupsömn för att jag ska känna mig utvilad.

Efter frukost och mat till hundarna så blev jag fast en hel timme i telefon med Telia. 

Sen ringde en kille som var intresserad av husvagnen. Klockan var då ca 10,30 och de ville komma och kolla på den. 

De skulle bara äta lite och sedan komma.  Vi har alla olika tidsuppfattning och jag började undra om de hade ångrat sig för nu klockan över 12, så jag skickade ett meddelande och fick till svar att vi kommer om 5:minuter. Nu blev dessa 5 även 15 minuter innan de dök upp.  De slog till direkt och skulle ha den till förråd. 

Ville hämta den på lördag förmiddag då de kan få hjälp av en granne med krok.


Nu blev det jobb för oss, vagnen måste tömmas på allt, mina loppis prylar var redan urplockade, men dammsugare, mikrovågsugn, toaletten mm mm skulle nu bort. Sen skulle även vagnen ställas på hjulen vilken den inte stått på i ca 15 år och de var tomma. Fram med aggregat och luft innan stöd benen skulle lossas men var fanns veven.  Upp till grannen som har en husvagn på tomten. Det visade sig att han hade varit tvungen att skrota sin i våras för att få plats med ett Attefallshus. Men han har nog alla verktyg som kan behövas så Lasse fick med sig en låda hem.

Allt satt som berg och det blev mycket jobb för Lasse innan allt lossnade

Men nu var i alla fall Lasse på gång 
 
  Ja det blev en hel del arbete och klockan tickade på, när den var nästan halv 3 så hade vi fortfarande inte ätit något och inte heller kommit iväg till brädgården, som vi hade planerat.

In och gjorde oss varsin macka och ett glas Coca cola.  Värmen var jobbig men det blåste i alla fall lite denna dag och gjorde det lättare att röra sig.

Så nu är det en jättestor hög igen med saker som ska till återvinningen på fredag.

Hade tagit ut en bit kassler på morgonen för tanken var en pasta sallad till middag. 

   Fick bli det jag hade tänkt men vi fick blanda salladen själva. 

Naturligtvis var Z med vid bordet. 

Gott och friskt blev det. 

En som verkligen anammat vad som fanns på bordet var som vanligt Z.  Tror inte att det finns en enda kroppsdel som inte rör sig när hon vill ha något.  Fast man ibland känner att hon är bara för mycket så går det inte att bli sur på henne för hon tillför så himla mycket glädje.


  Sen blev det som vanligt TV hela kvällen.

I morgon blir det Borgholm igen för att besöka apotek och även ta en tur in på Coop.

Sedan får vi vårt årliga besök av Kerstin, Robban och Malte.



















Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards