Alla inlägg den 22 augusti 2022

Av Rehn/Hornesjö - 22 augusti 2022 08:35

Så var det åter en ny vecka på gång

 

Fortfarande varmt när jag vaknar.

Men kallt i huset och detta beror på att jag äntligen efter att ha tjatat på Lasse i 6 veckor om att sätta in vädringsfönstret i mitt datarum för att få lite mer luft i stugan.  Varje gång jag bett honom om att ta fram detta har jag fått till svar att "tror att vi har kastat dessa när vi bytte fönster"  men vi har inte bytt fönster i detta rum så jag tycker att det var konstigt, men till slut så orkade jag inte tjata.

Så igår så satt plötsligt detta vädringsfönster på plats.

Idag var jag då tvingad att ta på mig en tröja för att inte frysa när jag satt i detta rum.  Det är ju detta jag har behövt ända sedan vi kom hit.  

Vågar knappt säga att jag fryser.

Värmen utanför huset bestod och Lasse fick för dig att börja måla räcket

Det är rätt många meter som ska målas, så det kommer säkert att ta tid. 

Jag tog tag i att trimma Z igen.  Denna gång klippte jag ur hennes päls ordentligt.. Det fastnar så mycket med både kvistar och annat bara hon rör sig ute. 

Tror att denna lilla tjockis tappade ett halvt kilo vid denna trimning. 


Ville åka in tidigt till Löttorp för att handla bröd och mjölk, det var det enda som vi skulle behöva.  Lasse hade den 18:e beställt lite medicin från Apotea och detta hade, jag fått meddelande om att de nu fanns på Ica, så detta skulle också hämtas. 


Lasse började med att gå in för att panta lite flaskor, men där stod, redan en med 4 stora sopsäckar fyllda med burkar och flaskor, så det var bara att återvända med vår lilla påse till bilen. 

Hade killarna ned så vi fick turas om att gå in för vi lämnar dem inte i bilen. 

Nu var det min tur att  handla de två saker som vi behövde.  Bröd bilen hade inte levererat något bröd ännu, så det kändes ingen mening att handla mjölk eftersom vi skulle få antingen åka till Böda eller vänta ett par timmar och åka in igen. 

Nu var det förbutikens tur för att hämta varor från Apotea.  Även där gick jag ut tomhänt för DHL hade inte varit där ännu.  

Okej bara att vända hemåt igen. 

Hade varit hemma en timme innan jag återigen fick ett sms att paketet hade anlänt. 

Bara att göra om denna resa och hoppas på att även bröd bilen hade varit där. 

Jo denna gång fungerade allt.  Även Ica bladet hade kommit fram och jag hittade lite mer att köpa som det var extrapris på.

 Tog bara några kex med ost på till lunch. 


Förberedde middagssällskap maten som skulle bli spagetti Boulognes.  Rev ner en halv stor zucchini i köttfärssåsen och sedan fick detta stå och puttra länge. 

Vädret var så skönt denna dag.. Inte över 23 grader fast solen sken. 

Satte mig ute för att lyssna på en Sommarpratare, men hade, fel mobil och den bara la av hela tiden, så efter fyra försök gav jag upp och bestämde mig för att bara slöa i solstolen. 

Lasse fortsatte med att måla  lite. 

Kom på att jag missat Hem till gården så jag gick in och kollade på denna innan det vardag att  börja med middagen. 

Pasta Boulognes blev mycket god med zucchini. 

 


Ja middagen kändes perfekt. Vi sätt framför TV och åt fast vi gott kunnat sitta ute. 

Sen blev det en kvällspromenad med våra pojkar

 Kvällen var fin   

 

Allvaret är så vackert på kvällen


Inte en enda människa finns på denna väg. 

Men det är ett nybygge på gång, så på dagarna är  det i alla fall lite liv i luckan. 


       

På hemvägen hade  molnen börjat visa sig. 

Ställde upp vår soptunna och även Kerstins eftersom sophämtning oftast är ganska tidigt.  Tyckte det var konstigt att gästerna i Elisabeths stuga inte hade ställt upp deras eftersom de bett oss ställa tillbaka den. 

Sen blev det en kort kväll för vi kröp nervigt sängen redan strax efter 22.


Tisdag

Fortfarande varmt här på Öland. 

Hörde på radion att denna morgon hade Målilla 10 grader och Ölands Norra udde 20 grader.

Kunde även se skillnad när jag kollade på denna  app. 

Egentligen var det det bäst väder denna förmiddag för det var så där lagom varmt och solen höll sig bakom molnen. Men jag hade inte så mycket att hitta på utan satt mest framför datorn denna förmiddag.

Lasse var ute och målade räcket och det är inte så lätt på vissa ställen för vi har en jätte kraftig slånbärsbuske på långsidan som Lasse inte vill ta bort utan han har bara skurit ner den så mycket som möjligt.

     


Ibland kan det bli missförstånd när man inte till 100% kan språket och det tror jag att det blev när Tyskarna som hyr Elisabeths stuga kom över i måndags och bad oss ställa tillbaka deras soptunna eftersom de skulle åka hem. 

Jag går upp vid 10 tiden för att hämta ner de tre soptunnorna. 

Ser att Tyskarna troligen har glömt att ställa upp deras  igår. 

Går ner till Elisabeths stuga, bilen är borta, men jag ser att gardinerna  inte är fördragna, kollar in och det ser verkligen inte städat ut. På bordet står deras disk från frukosten kvar. 

Går hem och berättar för Lasse hur det ser ut och att det verkar konstigt om de har åkt hem. 

När klockan är 12 sätter jag in vår lunch i ugnen medan jag kollar på Hem till Gården. 

Vi sätter oss ute och äter

 

När vi sitter där kommer Tyskarnas bil och kör förbi oss. De har alltså inte åkt hem. 

Vi tar med oss killarna och bestämmer oss för att ta en tur till Trollskogen. 

     

Mycket mer folk där än vad vi trodde.  

När vi ska in i skogen så får hundarna kolla på några av de trä och stendjur som finns.

Åberlix blev först jätteskraj   för denna, men med lite peppning av mig så vågade han sig upp och   lukta på den.  Zlatan hoppade direkt upp och kollade vad det var      och undrade säkert varför lillbrorsan var så larvig.

Den stora skalbaggen var inte speciellt intressant             

Det blev bara en liten koll och sedan ville de där ifrån

   


När vi går där i skogen så säger Lasse.  Fattar inte vad som kan ha hänt med Tyskarna, de sa ju tydligt att de skulle åka hem på onsdag. 

Okej, säger jag, onsdag är i morgon och då har du troligen lovat att ta ner soptunnan vid nästa tömning som är om 14 dagar och vi troligen då lämnat ön. 

Klockan närmar sig nu 4 och vi är på väg hemåt för att byta hundar ett tag. Det är fortfarande en behaglig temperatur   ute när vi sätter oss i bilen.

Känner mig verkligen sugen på något gott men inser att vi inte kommer att hinna åka in till Löttorp och handla något på Rosas innan de stänger.

Säger till Lasse att ikväll får det duga men en toast var, vilket han inte har något emot.

Ser att Tyskarnas bil fortfarande står kvar på deras tomt och tänker att det är nog i morgon de åker.

Det blev Idol och sedan Morden i Sandhamn som fick avsluta denna dag.


Så var det onsdag 

 


Natten blev så där.  Var vaken en hel del, varför vet jag inte.

Tur att hundarna håller sig lugna på nätterna i alla fall.

Men jobbigt att behöva ha tjejerna i sovrummet för då sover de även i vår säng. 

Kul att jämföra lite hur vädret är där hemma i Slagsta och här nere på Öland, 16 grader här och 8 grader i Botkyrka, det är en rätt stor skillnad, men sedan brukar det jämna ut sig efter ett par timmar.

Så var vår Qling på rymmen igen.  Lasse var så säker på att det var vid grinden han tog sig över så han satte en ny grind med kompost galler framför trä grinden för några sedan.  Men det måste vara någon annanstans för nu kom han emot Lasse med en viftande svans uppe på ängen.  En sak är säker att detta är det bästa han vet, att få ge sig ut på egna små strövtåg. 

Tyska grannarna kom på besök och berättade att de skulle åka hem nu. De hade ställt upp sin soptunna och vi lovade att försöka ordna detta.


Dagen fortsatte och var ganska så skön

Åkte en tur in till Löttorp för att handla.

Kom hem hem och jag fick bara en stor lust att göra våfflor till en sen lunch

       

Blev en glad överraskning till en ganska förkyld gubbe.

Sen blev det mest slappa av.  Jag lyssnade på sommarpratare och Lasse vilade.

Vädret  var perfekt denna dag och klart jag ville ha något på grillen och det får alltid Lasse stå för


   

Ja det blev kyckling igen, men vad gör det, huvudsaken är att det är gott.

Så blev det inte så mycket mer innan idol visade sig på TV

Sen ett avsnitt av Morden i Sandhamn.

Klockan är nu 22.17 och jag sitter här vi datorn och skriver

Tror att det blir att stänga av TV och gå och lägga oss tidigt även denna dag. 

Nej nu får det vara nog för denna gång.

God natt 

































Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards