Alla inlägg den 8 augusti 2022

Av Rehn/Hornesjö - 8 augusti 2022 09:02

Så var det ny vecka igen

 Natten blev ju riktigt bra fast jag inte somnade förrän klockan var 2 och även vaknade till både när den slog halv 3 och 3, men sen sov jag i alla fall ganska bra och tänk att jag vaknade inte förrän 7.

Det bästa för mig är att se på TV fram till midnatt och sedan få sova, men tyvärr blir det ju inte alltid som man önskar.

Idag verkade det redan på morgonen som om det skulle bli en lite mulen dag, så inget prov på att sitta i hundpoolen på min nya badstol skulle det bli. Men som vanligt ändrade sig vädret snabbt och det blev stekande hett på tomten.

Ställde mig i skuggan och trimmade Z.  Fattar inte hur fort hennes päls växer, tassarna blir flera nummer större på bara ett par veckor. 

Sen hade jag ett paket som skulle sändas till Oskarshamn  och passade då på att  handla hem några liter med kolsyrat vatten  

Sen till brädgården igen för mer inköp av virke.   Blir många turer när man inte vill ha krok på bilen.

Klockan hade nu närma sig 13 och jag fixade till lite lunch 

 

Passade bra med varsin räkmacka i solen tillsammans med en lättöl 

Sen blev det för mig att  koppla av med Sommarprataren  Ascberg. 

Lassse fortsatte med sitt jobb och upptäckte att en stolpe satt snett.  Så det var bara att börja om och som man vet så tar det längre tid att göra om än att göra nytt.

Dagen fortsatte med ett strålande väder och planterade om lite buskar som vi hade tagit bort för att få ut husvagnen.

Tanken på att provsitta min badstol fanns, men jag kom aldrig till skott för jag tyckte att vattnet var för kallt.


Vid 18 tiden blev det middag och idag var det ingen vanlig middag i detta hem. Visst händer det någon gång per år att vi blir lite sugna på blodpudding, men mest är det till hundarna vi köper detta.

När jag köpte denna bit så var nog tanken att det skulle bli till våra hundar.

   

Men idag fick det bli vår. Det blev en ordentlig påfyllning av järn med både rödvin och blodpudding och ganska gott var det också.    Men det blev mycket över på denna bit så hundarna blir nog glada i morgon bitti

Efter denna middag så tog vi med oss Zlatan och Åberlix på en promenad.

På hemvägen träffade vi de som hyr av vår granne Kerstin, en jättehärlig familj på 5 personer som visade en sådan glädje över våra hundar.  Zlatan hälsade glatt på dem men Åberlix ville helst fly först, men efter en stund så vågade han sig i alla fall fram.

När vi kom hem igen så satte vi oss i den kommande skymningen på vår uteplats

      En hel underbar sommarkväll med den skiftande himlen som förändrades från sekunder till sekund

   En ensam duva satt i ett av de döda träden och pratade glatt.

Inget som intresserade mig på TV denna kväll. 

Så det blev att lägga oss vid 23 tiden för att lyssna på Karlavagnen. Men vad den handlade om hade jag ingen aning om utan stängde av både radion och min mobil.


Så var det tisdag

 

Såg inte allt för muntert ut denna morgon när jag kollade på appen.  Sen upptäckte jag att jag hade fått fakturan på vårt Bredband, det ska kosta 379 kr/månad och denna gång skulle det även bli 99 kr i öppningsavgift.

Eftersom det är en månads uppsägning så sa jag upp den från den 7 augusti och kan då den tills vi återvänder hem.

Blev då ganska förvånad när jag såg att priset för denna var 1134 kr.  Laddade ner fakturan och ser att den ska betalas fram till den sista september.  Får bli en påringning till dem idag på morgonen vilket resulterade i att den sänktes med 260 kr. 


Som det har varit i alla år den andra tisdagen i augusti så är det även detta år Löttorps Marknad.

Inte så mycket knallar men desto mera folk, detta gjorde att jag kände paniken stiga och jag kan nog säga att jag inte såg ett enda stånd, ville bara därifrån. 

Skärpte mig i alla fall för Lasses skull. 

Hem och Lasse satte igång med att bygga och jag gjorde honom sällskap genom att sitta i min nya badfåtölj och lyssna på en sommarprataren prästen Susanne Dahl.


Vi hade inte ätit någon lunch, men hade planerat att åka i  till Pizzerian och köpa pizza.

Kollade deras meny, men inget passade för oss som bara vill ha en att dela på.. 

Har köpt pizza ett par gånger på By krogen och alltid tyckt att det varit för tjocka bottnar, men får ge den en chans idag så vi hittade en pizza som föll oss båda i smaken.  Den kallades för Maffian och innehöll både oxfilé och fläskfilé, bra sås och annat gott. 

Stor och visst ganska tjock botten men annars helt perfekt. 

     

Om man kan äta en hel sådan själv så måste man vara mycket hungrig.

Vi åt upp allt utom kanterna som våra hundar gillade. 

Ikväll sätt vi bara ute till klockan 8 då jag ville se Allsång från Skansen. 

Inte så mycket att se, eller blev jag trött efter maten för jag slumrade till och vaknade av att det var slut. 

Såg den stora lampan    som lyste upp ängen bakom träden.

Sen blev det Karlavagnen som fick avsluta kvällen. 

Godnatt


Onsdag

Åter gryr dagen och  väcker oss med klarblå himmel. 

Bestämde mig för att Z skulle få en lite trimning, hon hade även en liten fästing som skulle avlägsnas.

 


Varmt  och svettigt  både för mig och henne.

När hon var klar (blir hon inte på denna stund som bara varade ca 1 timme) så fick hon gå en egen promenad med mig.

Kunde inte  låta bli att  ta en  bild på henne     och den  enda av zirkonerna  som orkat överleva denna torra sommar.

Hon tyckte inte att  vi hade tid att  stanna men är  ändå så tålmodig och gör som matte vill.


Sen en tur till macken för  Lasse ville spela på hästar,  sen en tid till Ica för att  lämna ett paket innan  det åter blev en tur till  brädgården .      

Hem och lastade av och sedan ville Lasse till Sportia  som skulle stänga idag. Han ville köpa nya skor men prislappen på de flesta var alldeles för hög fast det var 30% rabatt.  Blev I alla fall en ny keps.  

Åkte vidare till Byxelkrok för att unna oss en  god glass. 

         


Hade gärna unnat oss varsin  räkmacka, men tycker inte  det är  värt 185 kr för en ganska liten macka och sen måste man ju ha något att dricka till. 


Åkte sedan vidare till NK för  koll efter skor, men ungefär samma pris som på Sportia. Jag föreslog att  vi kunde kolla på Snäckan för han har nu 50% på alla skor och kläder.   Där  fanns Lasse till slut  ett par för 259 kr och han slog äntligen till. 


Hem och tog varsin macka och ett  lättöl. 

Sen blev det min tur att tänka på mig själv med  sommarpratare  Camilla Hamid  i mobilen, sittande i min badfåtölj i lilla poolen. 

Där  satt jag till klockan var 4 och hade det skönt tills hundarna började sin krigsdans för att tala om att det var matdags.


När  Lasse kommer tillbaka med Zlatan så säger han oroligt att  Zlatan går  på sniskan,  eller I alla fall tycker han att han gör något konstigt med huvudet.   Men när  han springer runt på tomten så märks inget av detta och jag känner  ingen oro 

Märker att Åberlix har en  stor tova med en massa godsaker från tomten i ljumsken så jag tar upp honom på bordet och är tvungen  att raka bort detta som visade dig ha både kardborre och annat under magen. 

Zlatan står och hoppar och vill också upp så när  Åberlix är klar så får han komma upp.. Jag märker direkt att  örat känns konstigt och han har precis samma stora tova med samma saker i på insidan av örat.  Jag som normalt alltid håller hundarnas öron på insidan helt nedrakade hade helt  missat detta på Zlatan,  att han sett konstig ut när de varit på promenad är inte konstigt.. Nu är det i alla fall borta och Zlatan verkar nöjd 


Säger som jag sagt i alla är "Cockerpälsar och Vedbyskog, passar inte ihop".


Ikväll fick Lasse stå vid grillen. 

     

Tanken var från början en pasta sallad, men den blev lite annorlunda.  Det blev fläskfilé och jätte god Norrländska Haloumi.

När vi sitter och äter så plingar det till i min mobil och killen i Finland berättar att han äntligen fått sitt paket från mig och att lampan tyvärr är i två delar.  Blir så ledsen, jag har lagt ner hela min själ i att se till att denna skulle komma fram ordentligt. Men den har varit på villovägar länge och jag har suttit många timmar och sökt via Schenker, som har varit ganska hjälpsamma.

 

Senast i förrgår fick jag äntligen ett svar som gjorde mig glad.

Så kommer den fram och är trasig.

Tyvärr andra paket under denna sommar som har gått från Löttorp och kommit fram trasig till köparen.



Just nu är klockan 22,50 och jag sitter i min ensamhet och kollar på Morden i Midsomer. 

När denna är slut så lägger jag mig och lyssnar på Karlavagnen. 

Tar en sista koll på nyheterna och ser att det är en ny skjutning i Stockholm och nu i Vårberg.

I morgon är en ny dag och jag ser fram emot en lång stund i min lilla pool.


God natt

























Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards