Alla inlägg den 15 augusti 2022

Av Rehn/Hornesjö - 15 augusti 2022 07:47

Vaknade vid halv 3 av ett muller.  Snart kom även blixtarna, men det kändes som det var långt borta. 

Lasse gick upp och drog ur kontakter för att i alla fall inte orsaka något. 

Försökte somna om, men det är alltid svårt, så jag gick upp och tog lite bilder 

 men fick inte med några blixtar. 

Kollade i stället på min app

Klart att sömnen blev dålig, men för övrigt kändes det bra. 

Muller och blixtar höll på i många timmar och klockan 5,36 slog nog blixten ner för detta satte igång även våra hundar, som innan inte hade brytt sig. '

Som tur lugnade de ner sig ganska fort när de insåg att vi fanns där hos dem.

Vi hade planerat att åka till Kalmar idag och det kändes ganska bra väder för detta, i alla fall när man sitter i bilen, utanför var det stekande hett och det kändes nästan som man fick ett slag i ansiktet av värmen.

Kom iväg vid 10 tiden och det var helt lugnt på vägarna 

       Fram till Köpingsvik var det inte många bilar vi mötte och de enda som fanns framför oss var en och annan husbil eller husvagn.

När vi kom till Köpingsvik som normalt är helt igenkorkad så såg det ut  så här. 

Sen var det ungefär detsamma fram till Ölandsbron      som även denna var lika tom som de övriga vägarna.

När vi väl var framme vid Hansa City så var det inte speciellt mycket folk där heller

    och parkeringar fanns det i massor.

Började med att gå till vad jag kallar för Claes Olson huset, där finns det ju en massa klädaffärer och lite annat och det var det där lite annat som jag skulle till, nämligen apoteket för att  hämta mina mediciner

Sen till Rusta för jag skulle köpa nya foppatofflor, så mycket mer blev det inte där inne.

Sen ville Lasse till Bauhaus för att köpa betong. Men när vi kom in där så visade det sig att den fanns på driven och då gav han upp och sa att vi får ta det hemma.

Sen till Jula för vi skulle köpa färg till staketet och vad hittade vi där, jo cement, så Lasse fick allt han hade på sin lista köpt just på Jula.

Det var första gången på nästan alla år som jag inte hade ett presentkort från pappa/mamma, något som jag alltid fått på min födelsedag för pappa visste att jag gillade att handla något till stugan när vi var på Öland. Kändes lite i maggropen när jag tänkte på detta.

Nu var det bara Citygross kvar och jag hade denna dag skrivit en lista i stället för att skriva i mobilen.

Denna höll jag i handen ända tills vi stod vid grönsakerna och skulle väga tomaterna.

Prio ett var i alla fall hundmat, kaffe, läsk och kött.

Köttdisken visade sig bara innehålla storförpackningar på mellan 1,5-3 kg förpackningar om det var i ett bättre pris.

Alltså inget för oss.  Blandfärsen kostade bara 69 kr om man köpte denna stora förpackning och det blir ju massa mat för oss, men vi vill ju inte bara ha köttfärs.  Tog ett paket blandfärs på dryga 500 gram men då kostade denna färs över 100 kr kg.  Vad var nu min lista, den fanns ingenstans, måste ha tappat den på vägen mellan grönsakerna och köttdiskarna.  Tänkte att jag kommer nog ihop vad det stod på listan.

Handlade lite korv, medvurst och ett par grillspett innan vi fortsatte mot hundmaten.

Nu var det kaffe och läsk som jag skulle hitta, men på vägen dit så hittar Lasse jeans för 199 kr istället för 449 kr och det visar sig att även hans storlek finns. Jag skannar in dessa och säger att de kostar 249 kr, men Lasse vet ju att det står 199 kr, så han tar sina jeans och min avläsare och ger sig till kassan med dessa för att fråga.  Jag är ju inte alls klar med det jag ska handla och blir ganska sur när han säger till kassörskan att vi är klara och hon loggar ut min scanner och jag får betala.

Lasse har nu bråttom till bilen och jag försöker flera gånger säga att jag har inte handlat färdigt, men detta hör han inte, eller vill inte höra. Orkar inte tjata utan säger att vi får då stanna vid Löttorp och handla det jag inte fick med mig.

Resan hem gå ganska smärtfritt  och vi kommer hem utan att ha stannat vid Löttorp.

Hade varit borta några timmar så hundarna måste i alla fall ut och rastas innan vi fick sätta oss i bilen igen och köra tillbaka för att i första hand handla kaffe.


Lasse hade i går gjort ett trappsteg upp till stället där vi har hundpoolen och detta hade han hållit på med nästan hela dagen och säger glatt, känn på detta, nu är det väl bra höjd.  Jag tar ett steg upp och det känns bra, men när jag sedan ska gå ner så ser jag att han har satt en ram runt hela steget som är ca 1,5 cm högt och jag säger att jag kommer att snava på denna ram, så jag kommer inte att använda detta stället.  Klart det blev sura miner och sagt att jag blir aldrig nöjd.  Men när jag har ont i mina ben så har jag jättelätt för att snava och vill inte ha varken trösklar eller något som stör.

Tror att han i alla fall fattade vad jag menade för idag köpte hann en matta    som skulle passa in och jag slippa denna lilla kant. Nu var den lite för lång, men jag accepterar att den går upp en bit, för det är inget som stör steget.  Den ska sedan målas svart så att den smälter in.

Lasse älskar att snickra och dona, men tänker inte som jag, steget före utan misstagen måste sedan åtgärdas när allt är klart.

Hade köpt isterband på Citygross och denna gång provade vi en annan sort från Småland.  De Öländska var bara dyra och inte alls i min smak.

  När det är denna middag så är det Lasse som får stå för middagen.

Efter denna så tog jag en liten egen promenad tillsammans med min mobil.

     


Det känns väldigt ödsligt här uppe nu när alla sommargäster har lämnat sina ställen

När jag är ute och går så hör jag två gevärsskott och funderar på när bock jakten ska börja, för att det är i augusti vet jag, men vilket datum.

Kommer hem och kollar på mobilen och ser att den börjar den 16-:e och det är ju i morgon, men tydligen någon som inte kunde hålla sig en dag till.

Sitter ute till strax efter 21 och sedan går in för att göra mig klar för att krypa upp i soffan och kolla på Beck.

Qling gick under uteplatsen vid 20 tiden och har inte kommit in, men han kommer som jag alltid säger.

Klockan halv 11 är både Lasse och jag och även några hundar ute och ropar, men ingen Qling finns.  Blir lite orolig att han lämnat tomten, men det brukar han aldrig göra när vi är hemma.  Vid 23 tiden går Lasse ut med en ficklampa och letar, han lyser in under vår uteplats och ropar men igen Qling och nu börjar pulsen stiga på oss båda.

Klockan halv 12 kommer han ut från sin boplats under huset med viftande svans och vill in.

Så äntligen kunde jag koppla av och se klart filmen.

Ska bli åska även denna natt och det var tur att han kom in.


Tisdag

 


Vaknar vid 4 tiden av att hela stugan lyses upp av rätt ihållande blixtar, en del dunder men ingen hund som reagerar.

Hör att min mobil klingar till och förstår att det är Emelie som märker detta i sin husvagn som står ensam på en äng.

I natt var det även ett mycket hårt ihållande regn som skakade om hela huset.

Men allt övergår till lugnet och somnar om och vaknar inte förrän klockan är 7. 

Dagen började på bästa sätt och efter frukosten så var det bara att vara ute.

Emelie som skulle åka hem idag hade blivit väckt tidigt av att det kommit massa fordon i form av både grävskopor och annat och kört in på den tomten där hon har sin husvagn.  Det visade sig att de skulle börja gräva för deras nya hus. Tyvärr var det ingen som visste att de skulle komma idag, men det var ju tur att Emelie redan hade räknat med att åka hem.  Hon kom då över till oss ett par timmar innan hon skulle åka, hon gillar att få gosa med våra hundar

   

Hon tog en del filmer också
 
 
 
   på våra tokiga hundar. 

När hon hade åkt iväg vid 13 tiden så tog vi bara varsin macka och sedan en tur till centrum för att handla potatis, för nu hade jag fått för mig att vi skulle ha lufsa till middag.

En tur in på byggmarknaden blev det också för Lasse behövde en till liten regel.


När vi kom hem igen så satte jag igång att skala och riva potatis och gjorde iordning lufsan 

   

Det tar ungefär en timme i ugnen så nu kunde jag gå ut och sätta mig och bara njuta av dagen.

Gjorde varsin   lätt fredagsdrink som vi svalkade oss med i solen.

Eftersom jag inte ville vänta för länge med middagen ikväll så fick den bli redan klockan 17.

Nu var det riktigt färdig   och såg i alla fall ut precis som jag hade förväntat mig.  

Till denna mat passar inget annat än   just lättöl, tycker jag. Lasse ville ha en starköl och det var han värd.

  Lufsan blev precis som jag ville och smakade så bra.

Tyvärr äter man ju alltid lite för mycket när det är gott och nu behövdes en ordentlig promenad.

Vi tog med oss Zlatan och Qling och gick en bra bit.

På tillbakavägen gick vi ner till Emelies husvagn och kollade vad grävarna hade gjort.

       Det visade sig ha hänt en hel del, flera träd var nertagna och plattan där huset ska stå var klart och ny fyllt med en massa sten.

Tog lite bilder även på Lasse och hundarna                     

Sedan blev det att gå hem och sätta oss ute tills Allsång på Skansen skulle börja.

Det blev en jättemysig kväll framför TV med massa härliga inslag.

Efter detta fick det bli friidrott och det var spännande att se Marcus Nilsson ta en 4:e plats.

Denna kille har vi följt från han var liten här på Öland.  Hans föräldrar är framstående löpare och likaså hans bror och systrar.  Men just Marcus har man minnen ifrån när han som mycket liten fick springa runt på den nyinvigda löparbanan på Högby If och han ville inte gå av utan sprang runt flera varv, så redan då visste man att även han skulle gå i föräldrar och syskons fotspår.


Gick och la oss redan klockan 23 för att lyssna på Karlavagnen.


Onsdag

 


Natten blev lugn och fin, ingen åska som störde oss.

Igår kom en ung familj från Tyskland  med två små barn för att låna Elisabeths hus och det kändes så skönt att inte vara helt ensamma i skogen. 

Man blir då glad, när man hör barnen både skratta och gråta. 

Saknar verkligen våra egna småttingar. 

Lika varmt idag också och orken avtar i detta väder. Men något måste jag göra och nu har jag inget mer som ligger på Tradera och inget mer orkar jag jobba med denna sommar.

Det blev då att samla ihop alla saker som hörde till loppisboden  och har nu stått på uteplatsen.  De får nu inta en annan stuga till nästa sommar.

Fick då äntligen städa ordentligt på uteplatsen och möblerade om.  Lasse kund då öppna luckan   som vi hade för att kunna stänga spjäll.. stoppade ner en griptång och fick upp en del från Qlings gömmor   Så nu har jag mina foppatofflor igen.  Tyvärr fick han varken fram sin mössa eller mina linnen som Qling stulit.

Så fort jag lagt upp dessa saker så passade han på att  sno en tross och försvinna med under huset.. Emelie höll på att  bli av med sin ena sko båda gångerna hon var här.  Det gäller att  inte lägga ifrån sig något  när  man har en liten tjyv i huset.


Verkar som militären har någon stor  övning på gång.  Har aldrig sett så många snabba flygplan över oss som denna förmiddag.

Normalt hinner man ju inte se dem innan ljudet kommer, men idag flög de fram och tillbaka flera gånger och det var fyra stycken.. ljudet efter dem ekade i nästan 30 minuter och till och med hundarna reagerade, något  som de aldrig tidigare har gjort. 

Egentligen alldeles för varmt med luch men eftersom vi hade lite lufsa   kvar sedan i går så åt vi upp denna. 


Dagen fortsatte i den hemska värmen med både bad och radiolyssning på sommarprataren Jacques Mwepu som är chef på Kumlaanstalten.  Så bra att jag fällde många tårar både av lycka och ledsamhet under denna timme.



När det var dags för  mig att börja med middagen så var det fortfarande lika varmt. 

Emelie hade lämnat en del som hon hade kvar i Kylskåpet. Så jag kokade bara pasta och gjorde en sallad

Det fick sedan bli att vi satt inne och åt vår middag framför TV

Tänkte se en film men den skulle inte sluta förrän halv 1 och jag valde då istället att gå och lägga mig och lyssna på radion. 


Imorgon är en ny dag för återvinning mm mm









   










 


Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards