Alla inlägg under april 2020

Av Rehn/Hornesjö - 22 april 2020 20:03

 

Så var det ny dag igen och idag hade vi en del på agendan för jag hade satt Lasse i ytterligare ett projekt.  Men till det måste han ha flera brädor, så även idag gick färden till ByggMax

 

   

 Idag var det inget trängsel för vi var helt ensamma på denna plats och det gick lätt att lasta på de fyra brädor som vi behövde.

Vi hade redan på morgonen demonterat det som jag ville ha bort.

Det var min idé att göra lådor i frigolit i höstas och i dessa satte vi ca 60 tulpanlökar, som bara gick upp i rök. Vi vet fortfarande inte vad det kunde vara för djur som grävde upp dem och det blev alltså inte som jag ville och nu hade hundarna klivit på dessa lådor så de börjat gå sönder.

 

   

Nu blev det ett stort hål i stället och där ville jag ha som en bänk att i stället ställa lite blommor på. Hundarna måste undersöka groppen.

Jag förklarade för Lasse att jag ville ha denna nästan i våg, men kanske lite högre än själva trallen och Lasse som alltid ska ha bråttom och fixa allt utan att riktigt tänka byggde några stag för att sedan sätta två bräder i bredd.

Jag passade på att grilla lite hamburgare medan Lasse skulle fixa detta.

Efter lunchen så insåg jag att Lasse inte alls hade lyssnat på mig utan satt stagen mycket högre upp än vad jag önskade, nu var det väl inget större fel på detta, men det kommer att bli lite annat som måste fixas under, för där är det ett stort hål.     

 

   

Jag var ganska nöjd när allt var på plats och hålet går ju faktiskt att fylla med grus.

         

Efter ett helt dagsverke så var även trallen klar där jag ska vi senare tillfälle ställa en liten bubbelpool. Har bara inte fått tag i den jag vill ha. Det finns flera på marknaden men dessa måste man ta in under vintern och detta har jag ingen lust med, så jag vill ha en som tål minus 20 grader, för det är ju när det är lite kall och mörkt som man har glädje av en sådan.

De som finns kan inte levereras förrän i slutet av augusti, så innan dess tänker jag ställa en annan liten pool som jag kan sitta i när det är varmt

 

Det blev en enkel middag, men ack så god  

   

Gjorde bara en pressad potatis med mycket smör och till detta oxrulader i gräddsås.

Tyvärr blev det inga grönsaker för detta hade jag inte hunnit köpa hem och inte ville jag till en affär bara för detta.

 

 

Satt ute till halv 8 denna kväll och njöt innan jag plockade in mina växter som jag snart hoppas att jag ska kunna ställa i mitt lilla växthus. 

 

Nu blir det inte mer att skriva om denna dag

 

Hoppas på en lika fin dag i morgon

Ia

 

 
 
Av Rehn/Hornesjö - 21 april 2020 17:53

Så var det en ny dag.

 Att vakna upp och inse att den här dagen kommer att bli perfekt är en skön känsla.

Lasse ville ner till Hallunda för att beställa tid på Mekonomen. Årets oljebyte måste göras.

Lasse gick även in på Lidl för att handla Fil.

Sen hem för att fortsätta bygget


Vädret var strålande och hundarna hade roligt på tomten. Den enda som hade lite svårt att finna sig riktigt till ro var Yra  


 

Några minuter i värme och sedan letade hon kyla.  Inte lätt att vara högdräktig .

Fixade till en lunch med pizzan som var kvar från gårdagen


Tyckte nog att det var dags att läxa upp sin son lite, han har alldeles för mycket energi för en trött mamma.

Har i stort sett inte varit inne på hela dagen utan slappat rätt mycket i sittande ställning.

Hade egentligen inte lust att gå in och laga mat, tanken var en kassler gratäng och det klarade sig ganska bra själv i ugnen när pastan och broccolin var kokta.

Bara göra en god ostsås och sen in i ugnen

 

Det bästa var att kvällen var så fin och att vi kunde sitta ute och äta.

Kvällen fortsatte med Robinsson, Bäckström och Alla mot Alla

Sen var det dags att gå upp och lägga mig.

Godnatt

Ia


  

Av Rehn/Hornesjö - 20 april 2020 15:23

Vaknade som vanligt före sex.

 



Vädret var strålande och vad passar då inte bättre än att fortsätta med bygget av min plats.  Detta har stått helt stilla sedan före påsk och jag har flera gånger frågat Lasse om vi inte skulle köpa hem virke.  

Men idag var han äntligen med på det jag bad honom om.

Så direkt efter hundarnas frukost så kopplade vi på kärran och åkte iväg till Bahaus, nu var vi tydligen inte ensamma om att tycka vädret var passande för bygge.

Vi kom in på driven men nästan inte ut för det stod bilar på både rad och  bredd 

Nej här vägrade jag att stiga ur bilen utan föreslog att vi skulle fortsätta till Byggmax



  och det visade sig vara ett bra val och idag fanns även allt virke i både rätta  längder och kvalitet

Kändes både roligt och nyttigt att få jobba med kroppen både vid Byggmax och när vi kom hem. Många bräder som var ganska så tunga att bära 

När jag hjälpt Lasse med detta så la jag några korvar på grillen


Dukade av och gick in och gjorde en pizzadeg som skulle få jäsa ett par timmar
Lasse behövde inte då mycket hjälp just nu så jag satte mig ner och tog vara på solstrålarna

Lena och Tommy stannade som vanligt till utanför tomten och vi stod och pratade ett tag, Lena sa att de skulle gå hem och fika och jag kände mig riktigt sugen på kaffe och bulle. Så jag gick in och satte på ugnen för att värma några bullar, kände att när ugnen i alla fall var varm så kunde jag även baka pizzan.

Sen gick jag ut till Lasse med varma bullar och kaffe   




Sen var det bara att ta pizzan ur ugnen.

Den blev att äta senare på kvällen..

 

Hundarna har även de njutit i solen och alla har legat ute och tuggat ben.

Även deras middag serverades ute idag eftersom jag inte hade någon lust att vara inne.

Själv var jag ute till klockan 18 då jag bara måste släppa det härliga vädret för att försvinna bort i Glamourösa världen.

Klockan 19 var Glamour slut och vi fick äntligen smaka på pizza  och gott var det med en god vitlöksås till denna.

Sen blev det Robinsson och innan kvällen är slut så hoppas jag ha hållit mig vaken och även sett Alla mot Alla.

Men nu orkar jag inte skriva mer idag utan stänger bloggen för denna dag.

Syns och hörs i morgon

Ia


  


Av Rehn/Hornesjö - 19 april 2020 07:10

 

I morse vaknade jag när klockan var nästan sex och det var en skön känsla. Timmarna blev naturligtvis inte så många eftersom Morden i Midsomer inte slutade förrän efter halv ett .

Hade några minuter minuters vakentid vid två tiden och hann då tänka ,"jag vill sova".


Idag skulle vi fått ett besök av en som skulle träffa våra hundar, men hon var förkyld, så då blev det inget.

Vädret var fint och vid 9 tiden satt Lasse igång med att klippa häcken.

Jag fick för mig att flytta våra helvetets tunga gjutjärns möbler och naturligtvis spände jag nacken så jag fick yrsel.

Gick runt lite på tomten och kollade till mina nysatta jordgubbar.

 


och den nysatta klematisen.

Hade tidigt på morgonen rullat en massa rulader som nu låg i slökokaren några timmar 

När dessa var klara så tog jag resten av köttet och gjorde en härlig sjömansbiffs gryta som även den fick lagas i slökokaren ca fyra timmar.

   


Så när klockan närmade sig fem så var det bara att hugga in på maten.

Kryddorna hade satt sig fint i ölet som var basen i denna gryta.

Hade varit riktigt yr i huvudet hela dagen och när jag blir det så har jag svårt att sitta stilla, måste röra mig hela tiden så jag tog mig en ensam promenad och det var en sån fin kväll  



  

Det såg nästan ut som det brann när jag närmade mig stigen ner mot Mälaren.

Det var skönt att röra mig, men tyvärr så var det inte bra för mitt ben som började värka på på hemvägen 

Sen var det bara att invänta Robinson.

Nu är klockan snart halv 11 och jag ska försöka lägga mig och sova.

God natt

Ia




Av Rehn/Hornesjö - 18 april 2020 07:03

Så var vi framme vid Lasses 77 åriga födelsedag

Några presenter blir det aldrig nu för tiden, men pappa kan inte hålla sig utan kom fram igår och la ett kuvert med presentkort på Jula i brevlådan.

Normalt hade jag satt på fika och vi hade satt oss ner, men det var isande kallt ute och det är bara där vi träffas i denna Corona tid.

Det var ett strålande väder denna morgon, men ganska kalla vindar.

Var tvungen att handla bland annat hundmat och istället för att åka runt till flera affärer fick det bli Maxi för att få även handla lite annat.

Det var inte varmt fast ☀️ flödade.

Det var ju i alla fall Lasses födelsedag idag och istället för en grillad korv så gjorde jag varsin lite räksmörgås.

Sedan trottsade vi de kalla vindarna och satte oss ute med ett glas vin till smörgåsen.

Hade absolut inte någon lust  att gå in så vi var ute enda tills det var tid att gå in och förbereda middagen.

 

Det blev Rostas, Rösti, Beasås

Tyvärr hade vi inget rödvin då det fick bli ett glas vitt i stället.

Men varför inte göra maken riktigt nöjd och bjuda på något sött till efterrätt.

 


Ja det fick det bli.

Kvällen fortsatte med att vi var bänkade framför TVn.

I morgon får vi besök, hoppas bara att vädret håller vad de lovat, för in kommer ingen.

Tror inte att jag kommer att skriva mer denna dag, så jag stänger bloggen och bara inriktar jag mig på TVn

Ia








Av Rehn/Hornesjö - 17 april 2020 07:03

Vad fort det går. Tyckte att det var igår som det var fredag

Stegen igår blev under all kritik, det var bara vid spårläggning och eftersöket som jag rörde mig gående.

  

Även denna morgon blev tidig, men låg kvar sängen tills tjejerna pockade på vår uppmärksamhet.

☀️ strålade in i köket när vi satt och åt vår frukost.

Passade på att ta vara på den fina förmiddagen och trimmade hundarna utomhus.

Yra blir fort trött och la sig mitt i solen och vilade  

Klockan 12 gick vi in och kollade på Hem till gården.

Sen blev det en tur till Plantagen för att köpa några jordgubbsplantor.

Precis när jag skulle plantera dessa så började det snöa.


Sen kom pappa och lämnade ett kuvert till Lasse som fyller år i morgon.

Vi trodde att vi skulle kunna sitta ute och ta ett glas vin innan vi började grilla.

Idag blev det grillade bogbladskoklett med bakad potatis och tzatziki.

Naturligtvis var vi omringade av våra hundar  

Så mycket mer kommer det nog inte att hända denna dag.

I morgon är det som sagt Lasses 77-åriga födelsedag, men det blir som vilken dag som helst..

Ia


  

Av Rehn/Hornesjö - 16 april 2020 07:31

 

Somnade i soffan även i går kväll igen och naturligtvis blev det sedan svårt att somna i sängen.

 

Vaknade sedan strax före halv fyra, men höll mig kvar slumrande, fast med många tankar, i sängen fram till halv sex.

Vädret var strålande och det fick mig att gå ut och lägga ett kort rakt spår till våra Z:an.

Det blev ett på 100 meter och det fick ligga i 1 timme.. Det var ett riktigt blåsväder och doften av blodet måste ha lyft och blåst åt alla håll.

Jag gick första spåret med Z och Lasse det andra med Zlatan.


Tycker att båda var duktiga, det var ju första gången de gjorde detta och hade egentligen inte en aning om vad de skulle leta efter, men fattade rätt fort att de skulle gå i blodspårets riktning.

 Sen fortsatte dagen i det fina vädret.

Det var meningen att jag skulle fortsätta på baksidan med min plantering, men Lasse fick för sig att måla klättertornet och då kunde jag inte vara på den sidan, så det blev aldrig av att jag började.

Lasse stekte några ägg till lunch och lite senare ville han se en svensk film på Tv.  Min tanke var att vara kvar ute, men började se filmen och sen var jag såld, bara att sitta kvar tills den var slut efter 16 tiden.

Nu var det dags för hundarna att få sin middag. Men själv hade jag inte tänkt ut något till oss.

Lasse sa att du kan väl fixa en soppa i multicookern.

Sagt och gjort. Skalade 2 potatisar, 1 morot, en rödlök, slängde ner detta i tryckkokaren tillsammans med 250 gram högrev, en buljongtärning, salt, peppar och 5 dl vatten

Nu blev det ingen soppa utan en gryta eftersom jag tänkte fel med vatten mängden. 

Men det var gott i alla fall.

Sen fortsatte TV kvällen med de vanliga programmen. Klockan 21 frågade Lasse om jag var sugen på något, nej svarade jag.. Får jag ta en bulle och ett glas mjölk, frågade Lasse. Jag skrattade åt hans fråga, för inte är det jag som bestämmer detta.  Han försvann ut i köket och kommer in med ett stort glas mjölk och fyra upptinade kanelbullar och detta satte han i sig.

TV kvällen fortsatte fram till 23 då jag gick upp för att knyta mig.

Bara att stänga av mobilen och sova, hoppas jag.

Ia



 
What do you want to do ?
New mail
Av Rehn/Hornesjö - 15 april 2020 07:45

Det blev ungefär som jag trodde.

   

Det bästa var i alla fall tiden då jag hade sovit/slumrat.

Men det vore skönt om jag kunde få sova lite längre på morgonen. Känns ganska jobbigt att varje morgon vakna klockan fem när man inte behöver.

Lika bra att förbereda kvällens middag som idag skulle bli en 70 tals favorit.

Kassler gratäng med ris.

Att jag kom att tänka på just denna mat var för att jag hade en ny nästan full burk gravlaxsås i kylen sedan påskafton och även grädde fanns det hemma

Nu var det inte mycket att förbereda eftersom denna maträtt går väldigt fort att göra, så det blev bara att skiva kassler, steka dessa och vispa grädden. Allt annat fick vänta tills middagen närmade sig.

Hundarna fick sin mat och jag blir lika full i skratt varje dag när jag ser Zlatan vända på alla skålar för att kolla om det finns mer mat på baksidan.

 

 


 

Sen blev det lek på tomten för hundarna. Hade tänkt filma när Z hoppar på planket, men det var inte lätt att hinna med, men ett hopp fick jag i alla fall med på filmen.


Sen blev det lunch

Även idag fick bli korv.  

Lasse tog fram våra cyklar

 

och blev vårstädning, luftning  så nu hoppas jag att vi ska kunna ta oss en tur någon dag. 

 


Hade tidigt på morgonen tagit fram både blod och skank för att jobba lite med våra Z:an

     

Kursen för dem gick bra, men något spår hann jag inte med för när klockan var 13 åkte vi iväg till tippen med en massa byggvirke.

På vägen hem ville jag kolla efter en växt att sätta mellan två Murgrönor.

 Det fick bli en storblommig klematis



Sen hem och börja gräva för att få ner den i jorden.

Hundarna var med oss hela tiden och hade kul.

Middagen blev klar vid 17 tiden

 



Det smakade precis lika bra som jag hade tänkt mig.

 

Äldsta dottern ringde och sa att de var i närheten och skulle komma förbi..

Samtidigt  får jag höra att Adam Alsing har avlidit i Corona och blir så otroligt ledsen, en kille som har givit så mycket och är i samma ålder som våra barn.

Ann var chockad över detta och var så ledsen när de kom.

Först tänkte jag som alltid att jag skulle fixa fika när de kom, men så är det ju inte nu, så vi träffades bara på tomten och inga kramar..

Sen blev det  Strömstedt innan Alla mot Alla.

Sen bara godnatt.

Ia

 

 

 

 

  

 

 

 


 
What do you want to do ?
New mail

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28
29
30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards