Alla inlägg den 28 januari 2022

Av Rehn/Hornesjö - 28 januari 2022 08:17

Så var det torsdag och en dag har förflutit sedan jag miste pappa.

 

Att kolla på appen hade jag nästan inte behövt för jag vet hur jag känner det.

Hela dagen gick åt att hemma i pappas lägenhet.  Försöker strukturera i alla fall lite hur vi ska gå till väga och jag kunde inte låta bli att säga högt lite då och då "om du bara visste pappa hur jobbigt detta är".  

Vi bestämde i alla fall att i första hand ta hand om flera kilo med mediciner för att få iväg dessa till apoteket.


Sedan började vi med sovrummet och försökte gå igenom alla lådor och vad mycket minnen det dök upp. Pappa kunde aldrig sitta stilla och vänta på något utan att teckna och mycket av detta fann jag nu.  Då blev det svåra problemets, vad ska kastas och vad ska sparas.

Pappa har också skrivit dagbok i hela sitt liv och det gjorde han i små kalenderböcker.  

Har nu från 2015 till och med den 22:a denna månad som han blev hämtad av ambulansen och då inte fick sin almanacka med sig, det var synd för då hade jag vetat precis vad som hände de senaste dagarna.

Sen var det lite annat som jag måste göra, en del samtal och då långa vänteköer.

Hade bestämt oss för att gå till en begravningsbyrå på Sparbanksvägen.  Parkerade vid Riksdaler torget eftersom det inte fanns någon plats ledig på Förskottsvägen.  På vägen till pappa så skulle vi ta begravningsbyrån, som idag visade sig ha blivit en syateljé. Så detta fick vi hoppa över.

Tömde pappas kyl och frys. Han hade handlat hem mat och en massa annat i torsdags så det var inte något att kasta utan detta fick vi ta hem.

Kom hem vid 15-tiden och bara in och släppte ut hundarna och tog varsin liten macka på stående fot innan vi åkte till apoteket med medicin.  Bara detta tog oss nästan en timme att lämna för det visade sig att vi var tvungna att öppna alla förpackningar och hälla ut tabletterna i en sopsäck.  

Sen en tur till tobak för att spela varsin DD.

Fortsatte sedan till Återvinningen med 6 soppåsar fyllda med bara papper.

Nu var vi rätt slut och bestämde oss för att lägga allt annan än oss själva åt sidan.

Orkade inte tänka på mat men vi hade ju med oss lite från pappa och där fanns det frysmat som vi tog hand om

   Det fick även bli en flaska vin som vi tagit från pappas förråd.

Var så himla trött men att sova gick inte. Är så avundsjuk på Lasse som bara behöver lägga huvudet mot en kudde så sover han.

Satt framför TV men jag kan inte säga vad jag såg.. Känns som om huvudet inte hänger med.  

Tänkte i alla fall se Frost men ska jag vara ärlig så kan jag inte säga vad den handlade om, fast jag såg hela.

Men dagen är nu över och den får fortsätta i morgon.


Så var det fredag

 

Natten blev i alla fall lite bättre, men fortfarande rusar pulsen upp rätt ofta.

Vi försökte hålla oss i sängen till klockan var 7, fast helst hade jag gått upp redan när jag vaknade första gången klockan 5, känner mig så stressad och vill få allt gjort fort.

Tog en tur till Tumba innan vi skulle fortsätta till pappas lägenhet.  Det var en begravningsbyrå som lät bra och skulle ligga på Gröndalsvägen 2, men den fanns inte.  Kollade på en annan på Grödingevägen men den var stängd för uppdrag.

Funderade då på Fonus i Skärholmen men de ville bara ha kontakt via telefon.

Åkte då vidare till Hägersten i stället för att återigen ta tag i alla lådor med papper och åter papper.  

Tror att mamma och pappa aldrig har kastat ett enda gratulationskort eller julkort under hela sitt liv, så tänk gärna tanken hur mycket det finns.  Svårt är det också att låta bli att kolla innan man kastar och detta tar tid.

Man hittar både glädjeämnen och lite mer sorgliga saker när man rotar bland gamla saker.


När klockan hade blivit 15 så gav vi upp, måste ju hem till våra hundar som under dessa dagar har fått alldeles för lite uppmärksamhet och detta märktes när vi idag kom hem.  Hade lämnat två nya paket med trosskydd och även en helt oöppnad förpackning med 100 servetter.  Ja som sagt får man som hund för lite uppmärksamhet så gäller det att hitta på något själv och tänk gärna tanken hur det såg ut i vårt kök och hall när vi kom hem och 100 söndertuggade servetter och 60 söndertuggade trosskydd låg utspridda på golven. Jaja det var bara att skratta åt eländet och städa upp.

Tog varsin macka och satte oss ner för att kolla på Hem till Gården, mest för att varva ner.


Middag fanns inte i min hjärna, men  något måste vi i alla fall ha att tugga på

  Hade 2 stora fina kronärtskockor i kylen så det fick bli en av dem och några mackor med gorgonzola och till detta ett par glas vin.

Sen blev det lite TV, men fortfarande svårt att koppla av så fast jag sitter och kollar så kan jag inte riktigt säga vad jag ser.

Somnade i soffan och gick sedan upp och la mig före klockan 23.00

I morgon är det lördag och vi fortsätter i lägenheten.




Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards