Alla inlägg den 13 juli 2021

Av Rehn/Hornesjö - 13 juli 2021 07:27

Så var det vardag igen 

 

Tycker själv att det ser ganska bra ut när jag ser bilden, men klart när det bara blir 54 minuters djupsömn så tycker de att det inte är helt okej.

Men jag kände mig pigg och ville sätta igång med väggen i lillstugan så fort vi var klara med morgonmål till oss och hundarna.


Den nu rosa väggen   var slipad och klar och då var det bara att sätta igång med att tapetsera.  Bara en vägg och jag skulle nog ha gjort detta på en halvtimme om det inte hade varit så jäkla ljust ute och en nästan vit tapet med lite gröna mönster.  Mönsteranpassningen var 34 cm och de två första våderna gick galant.  Den tredjevåden skar Lasse fel och det blev 4 cm upptill i stället för i nederkant.  Skit samma, vi tog nya tag och då försvann vinkeljärnet som Lasse hade använt. Vi hade inte varit någonstans utan var i detta lilla rum och så precis utanför där vi stod och skar tapeterna, men det var borta. Snacka om att man kan bli snurrig.

Lika väl att fortsätta och så blev det att använda en såg istället som vinkel.

Det var så hett ute och jag gick in och hämtade varsin kopp med frusen apelsinsaft och så satte vi oss ner för at äta denna, då ser Lasse vinkeljärnet och det ligger på stolen under tapetrullarna.

Nu var det bara att sätta igång igen och jag lovar att man blev alldeles snurrig i huvudet av denna mönsteranpassning.

När sista våden skulle upp så var det bara 34 cm kvar, ingen baggis, bara att skära ut denna bit och sätta upp, men nu hade Lasse gjort samma sak igen att han mätt från fel håll och nu fattades det 20 cm upptill, men vi orkade inte börja skära om en våd så den åkte upp och sedan fick det bli en bit insatt upptill i stället.

Efter både svettningar och skratt så var de nu äntligen på plats 

  och vi hade sammarbetat bra.


Lasse var sugen på en macka med medvurst och det hade jag naturligtvis inte hemma, så det skulle få bli en tur till Löttorp.  En sån här stekhet dag brukar de flesta ligga på stranden, så vad alla gjorde i Löttorp är en fråga.

Systemkön var enorm och jag led verkligen med alla som var tvingade att stå i denna i stekhet sol.

Så var det då Ica vi skulle in på, det var 70 stycken före oss i kön för att över huvudtaget få komma in i butiken, sen vet man ju hur det ser ut där inne när det inte får vara fler än 4 vid både grönsaker och charken, så det var bara att inse att vi kunde inte gå in.

Åkte och kastade lite sopor och sedan tog vi en tur upp till Ica vid Böda och där var det mycket folk, men inte alls som i Löttorp och det gick ganska fort att handla.

En tur till Bolist blev det också för att Lasse hade köpt underlag till golvet som ska ligga i lillstugan, men idag hade han hittat en rulle som stod i garderoben i lillstugan.


Hem och gjorde några mackor som vi åt som lunch.

Satte mig sedan ner och lyssnade på min ljudbok i en timme.


Enkel middag med   kassler och potatissallad fick det bli.


Sen en kvällspromenad ner till brevlådorna och lite snack med olika grannar

     

Hem och satte oss ute och åt upp resten av pajen som jag gjorde dagen innan

  Satt sedan ute till halv 10 då jag gick in för att kolla på Maria Wern.


Sen var denna dag slut.


Tisdag

Vaknade vi 4 tiden av ett muller och trodde först att det var ett flygplan, men mullret övergick mer och mer till åska och när klockan var strax efter 5 så blev det ett riktigt oväder, regnet piskade mot taket och blixar och dunder kom samtidigt. Alla hundar utom Zlatan sov djupt och brydde sig inte, men Zlatan verkade tycka att själva smällarna inte var så roliga och skall till vid varje smäll, men visade ingen rädsla utan det var nog mest att det var lite konstigt.

Jag lyckade i alla fall somna om vid 6 tiden och sov till 7 och det var skönt

 


Fast jag sovit flera timmar än vanligt så blev min sömnstatus under normal och det visade sig att det även denna natt blev väldigt lite djupsömn.

Lika varmt, eller till och med varmare idag när vi skulle börja med golvet. Men innan dess så skulle vi ta en tur till macken för att jag skulle sätta om våra lotto.  Eftersom klockan vara var kvart i 10 så tänkte vi att det kan ju vara bra att ta systemet på en gång.

   

Såg på långt håll att det var helt feltänkt.  Inte tänkte jag ställa mig i denna kö som redan nu klockan kvart i 10 på morgonen var mycket lång.

Vi åkte hem och bestämde oss för att åka in vid 14 tiden i stället.

Satte igång med golvet. Allt ser ju lättare ut än vad det är och ju trängre det är i ett rum ju svårare blir det.

Sen har ju Lasse och jag lite olika synpunkter på hur det ska mätas.. 

     

Jag bestämde att max 2 timmar skulle detta få ta, men det var inte ens hälften gjort när dessa timmar harde gått och jag sa att vi lägger av för dagen och gör något annat.

Grillade två korvar till lunch       och i detta varma väder var det nästan bara ölen som gick i oss.

När vi hade ätit så satt jag kvar med hundarna runt benen, ser något som rör sig på golvet precis vid Z och tror att det är en liten groda, men som visar sig vara en liten fladdermusunge. Den var inte flygfärdig men jag fick fram den till väggen där den började klättra uppför, men ramlade ner flera gånger och sen visste jag inte var den tog vägen.

    Vad skulle jag göra annat än att försöka låta bli att tänka på denna lilla mus.


Vid 14 tiden så var det dags att åka till systemet. Kön var nu ännu längre än i morse och de hade fått flytta den till en annan sida då flera hade svimmat i kön under dagen eftersom det var så varmt.

Lasse   bestämde sig för att ställa sig i kön      som nu innehöll 62 personer före oss.  Att åka till Borgholm var inte tänkbart då de gick ut på radion med att det var i stort sett stillastående köer från Byxelkrok till brofästet.

Själv gick jag till Kupan och ställde mig i dennes kö för där var det i alla fall skugga.

Sen var det lite som skulle handlas på Ica och som tur var behövde jag varken gå in i charken eller grönsakerna.


Även denna dag ville jag koppla av med min bok 


Ville göra slut på kasslerna som jag hadlade i måndags så det fick bli detta även idag, men på ett annat sätt

   

Varm mat i detta väder kändes väl så där, men gott var det.


Vanlig kvällspromenad och sedan TV från klockan 20 då jag ville se på Allsång.


Så mycket mer blev det inte denna dag.









Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10 11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards