Alla inlägg den 6 juli 2021

Av Rehn/Hornesjö - 6 juli 2021 09:30

 

Timmarna i sängen eller i alla fall som sömn blev lite för få denna natt, men jag kände mig ganska utsövd när jag steg ur sängen för att börja dagens packning av  bilen. 

Hundarna var lugna och verkade inte fatta att något var på gång, så det blev inget som stressade upp oss 

Klockan 8,50 var vi redo för att påbörja vår 50 mila resa. 

Resan gick smärtfritt, inga hinder, inga olyckor men en massa långtradare på vägen och dessa gillar jag inte att ligga före. 

Får en sån otäck känsla av att de ska köra in i oss och skada våra hundar som finns i sina burar 


På Öland var det mycket långsamt gående trafik och det kändes som man kröp fram. 

Var framme vid stugan 14,07 och det var ungefär det som det stod på GPs innan vi startade. 


In och låta alla hundarna rastas av sig och dricka vatten. 

Plockade ur allt ur bilen och lade på sina platser. 

En koll på tomten

   




Sen en tur till Löttorp för att handla.  Jag ville in på systemet för att köpa lite vin   Lång kö eftersom det bara släpptes in en och en. 

Hade gärna kunna stanna där inne för det var så svalt och skönt. 

Men jag måste tänka på dem som stod utanför och lämna plats för dem.


Sedan in på ett överfullt Ica.  För en gångs skull så trodde jag att jag skulle hitta allt som stod på listan, men framme vid äggen så gapade hyllorna tomma. En skylt som sa att äggen kommer på onsdag var det närmast vi kunde komma.

Hem och satte oss inne i vårt hus där kylaggregatet spottade kyla och tog varsitt glas vin och de mackor jag hade gjort på morgonen.


Sen ut och Lasse kunde inte låta bli gräsklipparen.

 


Jag passade på att kolla i jordgubbs- landet och hittade en massa fina gubbar 

 

Det kändes bra för de 45 kr för en ask var jag inte så pigg på, men visst var jag sugen. 

Lasse slet med gräsklippning någon timme. 

      men sen var han  helt slut och somnade i en solstol. 

Vi brydde oss inte om någon middag. 

Gick in vi 20 tiden för att kolla på Allsång på Skansen. 

Sen blev det en lång kväll  med spännande fotboll. 

Fick som jag önskade, se Italien vinna. 

I morgon är en ny dag och då fyller vår Z 3 år


God natt












Av Rehn/Hornesjö - 6 juli 2021 07:00

 

Det visade sig ha varit en sämre natt än vad jag trodde. 

Men hoppades ändå komma igång under dagen. 

Varmt hela dagen och jag mådde inte alls bra så det blev  inget av det jag tänkt mig som blev gjort. 


Blev en isglass till mig till lunch och sen bara massa vatten under dagen. 

Här gnälls det för dessa värme grader som vi har och undrar hur de stackars människor i Kanada klarar  deras värme. 


Blev ändå inte att jag vågade mig upp på poolstolen och be Lasse ta fram stora agregatet för att fylla på den andra kändes inte okej. 


Märks verkligen även på hundarna att de lider och de var mest inne denna dag. 

Z slappade mest i soffan och de andra på köksbordet och hallgolv som säkert kändes kallt och skönt. 


När vi skulle äta middag så valde vi i alla fall att sitta ute, för denna mat  passar inte att sitta inne och äta..  Det blir ganska kladdigt med gratinerad havskräfta, men det är så gott med det krivita köttet, smaken från gratängsmöret med alla sina smaker  från persilja, citron, vitlök, peppar och salt.  

Till detta passar bara vatten för att inget får förta dessa smaker. 

Men ett glas vitt vin efteråt passar bra. 


Fick i alla fall med Lasse på en kortare promenad innan det var dags att slappa framför TV:v resten av kvällen. 

Bestämde mig för att komma i säng vid 23 tiden. 


 

Så var, det söndag och inte kändes det som jag hade sovit så bra. Men eftersom jag vi alla fall kom i säng och lyckades somna innan midnatt så tycks allt ha fungerat som det skulle mellan kropp och själ och mina värden låg bra under denna natt. 


Nu börjar jag längta till Öland och egentligen är det inget som hindrar oss för att bara åka. 

Men det är ändå inte så lätt att komma iväg och massor som skulle ha gjorts här hemma finns det ingen lust eller ork för. 

Jaja, huset står kvar och väntar på oss. 

Lika varmt eller till och med varmare var det denna söndagen. 

Js inte blev det många knopp gjorda och inga promenader. 


Ingen lunch och bara massa vatten var det som i togs under dagen. 

Per kom hit och hjälpte Lasse med att få på takbox en. 

Det är ju ingen större svårighet, men bilen är hög och vi är inte så långa. 


Grävde upp min sista potatis och kokande allt till middag. 

Lasse grillade varsin  hamburgare, men det var ingen av oss som var speciellt hungriga.

  Lasse tog in ros och satt på bordet   och den gjorde middagen lite roligare.  

TV fram till 23,30 och hoppas få sova gott. 


 


Så var det vardag igen och idag ska vi börja planera inför Ölands resan som vi hoppas bli någon av de närmaste dagarna. 

Kändes i alla fall att natten blev bra men stegen i  går var verkligen under all kritik

Det bästa idag var vädret och redan på förmiddagen kunde jag välja om jag ville ha sol eller svalka
   

Det var bara att välja sida på tomten. 

Planering inför resan har iallafall börjat. Det brukar alltid vara något vi glömmer att ta med oss.  I maj varv det Lasses viktigaste medicin. 

Så idag sätt jag ute och skrev på mobilen varje sak som är viktig. 


Hade rätt mycket kokt potatis kvar sedan  igår och den längtade jag efter att få äta tillsammans med knaperstekt bacon. 

Det var även det enda vi behövde handla. 

Även idag var Supergrossen stängd på grund av kassa haveri. 

Så det fick bli Lidl även idag och egentligen gjorde det inget för deras bacon är mycket godare än det som finns på Supergrossen. 


Hem och stekte bacon och sedan de små goda potatisarna i baconfettet

   

De där sista potatisen kunde jag inte motstå. 

Dagen fortsatte med att plocka undan och göra allt klart för att kunna lämna över till de som ska titta till huset. 

Vädret var toppen hela dagen. 

Middagen blev enkel

men god och helt i min smak

Sval och underbar kväll gjorde att jag helst inte ville gå in. 

Visst lockade Lotta på Liseberg, men  det gick åt låta bli. 


Det fick i stället bli en härlig promenad.. 


Maria Wern fick avsluta kvällen. 


Imorgon blir det Öland. 











Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10 11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards