Alla inlägg den 29 juli 2021

Av Rehn/Hornesjö - 29 juli 2021 07:31

Så var vi ensamma vid frukosten

   

Allt var som vanligt för oss.. Men Z undrade när Per skulle komma och var riktigt deppig när han inte dök upp på den tomma stolen. 

Hade bestämt oss för att besöka sista dagen med loppis vid Bygdegård en. 

Fast klockan bara var 10 och de knappt hade öppnat så var det massor medmänniskor. 

Men idag hittade vi ingenting som vi ville lägga pengar på. 

Vädret var strålande och vi satt ute och väntade på Emelie som skulle komma på besök. 

   

Nån som blev riktigt glad var Z som inte visste hur hon skulle få visa sin glädje. Klart att hon intog den rätta platsen. 

Det regnade lite smått hela tiden, men vi satt ändå mest ute och lät regnet smeka vår hud. 

Precis när Emelie skulle gå så kom det en riktigt åskskur, men den gick fort över och jag tror nog att Emelie klarade sig ner till husvagnen. 

Vädret klarnade och jag intog min solstol och sista skivan av min bok. 

Vid 17 tiden gick jag in för att fixa till middagen. 

Ställde fram allt för dukning. 

Lasse kommer in och säger "du tycker väl inte att vi ska sitta ute"


När jag vänder mig om och ser både blixtar och det piskande regnet inser jag vad han menar. 

     

Middagen fick bli inomhus. 

Klockan 20 var det strålande väder igen och jag tog ut Qling på trim bordet för att snygga till honom lite i ansiktet, han hade börjat se ut som en valross. 

Lika lycklig och snäll som vanligt på trimbordet och ännu lyckligare när han fattade att det var honom jag menade när jag sa till Lasse att jag skulle ta en promenad till postlådan. 


  I var ute i nästan en timme och jag träffade grannen från Storuman som var ute med sitt lilla barnbarn Edit bara 4 månader gammal. 

Sen blev det att gå hem och kolla på TV fram till midnatt.


Torsdag

       


Så var dagen igång. Idag var det dags igen för en tur till återvinningen. 

    lite förre med människor denna torsdag än vad det brukar vara. 

En snabb tur till Ica innan vi åkte hem igen. 

Klockan hade nu blivit 12 och jag la bara varsin grillkorv på grillen



   

Alltid gott med korv. 


Satte mig ner för att lyssna på en ny ljudbok  och vädret var väl ganska hyffsat, fast det blåste ordentligt.


Snart var ovädret över oss och vi gick in och satte oss ner framför TV. 


 

Det fick bli middag ute i alla fall eftersom regnet hade upphört. 


Tog sedan en tur till postlådan tillsammans med Zlatan och Åberlix. 

Såg en kille och tjej med en lagotto, gick på fel sida, enligt mig. Tycker man alltid ska gå mot den mötande trafiken för att snabbt kunna gå åt sidan vid möte av trafik. 

Ser att deras hundar lägger sig ner så vi går över på andra  sidan, men precis vid vårt möte så flyger deras hund upp och gör ett utfall mot mig och Åberlix.  Åberlix skriker och vill bara fly, tjejen med hunden har svårt att hålla sin hund.  Nu går allt bra och vi bara fortsätter.. 


Hem för att åter inta platsen framför TV och Morden i Helsingör.



Fredag

Jobbig natt med både blåst och åska. Vaknade halv fem men somnade om och låg kvar i

sängen till halv 8.

Det blev frukost inomhus denna  morgon mest på grund av blåsten. 

Igår morse fick jag ett telefonsamtal från Vårbergs sjukhem att pappa skulle få komma hem på fredagen  och att det skulle ske klockan 13.00.  Allt var ordnat så att han skulle få bli hämtad och även mottagen när han kom hem.

Bara någon timme efter att jag fått det samtalet så hörde pappa av sig och berättade att läkaren inte skulle ha tid för utskrivning på fredagen utan att han fick vänta tills på måndag.

Dessa tre och en halv vecka har varit ganska tuffa och jag har egentligen inte vetat hur han har mått eftersom när han var på HS så fick jag bara svaret att han var stabil.

Men för en vecka sedan ringde det en sköterska och berättade lite om honom och först då fick jag veta att han även hade åkt på sepsis och hade fått en massa blod under dessa två veckor. Han skulle denna dag bli överförd till Vårbergs sjukhem för vård.   

Per var till honom i onsdags och hämtade nyckel för att åka hem till lägenheten och kolla lite post och annat. Han fick då även prata med en läkare som berättade precis allt och det kändes väldigt skönt att någon ville berätta.

På kvällen ringde pappa ett videosamtal till mig och det var så härligt att se honom och få höra hans röst och känna att allt nu var på gång att bli bra igen.

Så nu är det bara att hålla tummarna för att han får komma hem på måndag och få den fortsatta vård han behöver i hemmet.  

Vi åkte in tidigt till Löttorp för jag ville till Snäckan och köpa ett nagellack. 

Passade på att gå in på Rosas för att köpa lite ost.

  Blev sådana som jag oftast längtar efter. 

Även två lamm bratwurst fick det bli. 

Precis när vi kom hem så ringde min mobil och det var pappas läkare.. samma som hade berättat för Per när han var, där och hämtade nyckeln (fick inte träffa pappa på grund av besöksförbud). 

Han berättade att de nu hade sett i de nya provet att de inte helt fått bukt med bakterier som finns i hjärtmusklerna och att de. Inte vågade skicka hem honom ännu på några veckor. 

Han berättade att pappa hade blivit väldigt besviken och gav oss lov att besöka honom för att han ska hålla modet uppe.  Blev så ledsen och känner mig så maktlös när jag befinner mig här på Öland. 

Tur att våra barn i alla fall finns hemma och jag hoppas att de kan göra ett schema och besöka sin morfar.. 

Musten gick helt ur mig men tog mig i kragen och grillade de, korvar jag hade handlat. 

Utanför fönstret piskade regnet. 

Vädret var dåligt hela dagen och detta medförde att min kropp inte hängde med.  Tror inte det fanns en enda muskel som inte värkte. 

Det fick bli en annorlunda middag  för efter lunchen med de stora, kraftiga lamm korvarna var vi ganska så mätta. 


Lasse kände också av vädret och gick och la sig för att vila. Vet att jag skulle ha behövt detta också med  istället gick jag ut i den hårda blåsten och la ett kort spår på bara knappt 200 meter på tomten. Tänkte mig som ett tränings spår till Åberlix. 


  ett gick ligga en dryg timme och jag visste inte om den helt hade, blåst bort.  Lasse som inte hade en aning om fick gå spåret och Åberlix var så duktig och tog det direkt. 


Måste lägga ett långt till Zlatan med skott någon dag. 



Vi bestämde oss i alla fall för att sitta ute och äta

Naturligtvis hade jag lagt upp för mycket på tallriken och det blev i alla fall hundarna glada över. 


Efter maten tog vi en promenad utan hundar för vi skulle besöka Emelie och hennes kompis vid husvagnen. Vi var nyfikna på hennes springer spaniel som bara är 1 år. 

  Naturligtvis blev vi lika kära som vanligt när vi träffar en trevlig springer spaniel.

Traskade hemåt i det nu sköna vädret

 


Satte oss ute en liten stund för att varva ner innan vi gick in för att kolla på Vera. 


















Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10 11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards