Alla inlägg den 4 september 2021

Av Rehn/Hornesjö - 4 september 2021 07:49

Fredag

 

Så här såg det ut när jag vaknade denna fredagsmorgon.  Kan bara säga att det var en jobbig natt.


Men fast jag absolut inte kände mig redo för dagen så var det ändå en del måsten som måste göras och det var bland annat att åka till Media Markt för att betala för maskinerna som vi beställde igår. Vad som verkligen kändes bra hos just den firman var den trevliga personalen och framförallt detta   som gäller fram till den 5 september.  Detta är annars en ganska stor kostnad om man vill och måste använda någon annan än sig själv för detta. Vi har ingen möjlighet längre att ta dessa tunga maskiner ner för vår trappa och sedan få upp nya, så för oss är detta guld värt.

Eftersom jag inte alls mådde bra så ville jag inte gå till någon affär och detta var heller inget måste eftersom jag hade en massa hemma att välja på.

Det enda jag gjorde denna dag var att vila utomhus och plocka lite björnbär (de tar aldrig slut, känns det som)

Lasse jobbade som vanligt 


Jag föreslog Pizza till middag och Lasse ville då åka och köpa varsin, men jag hade redan gjort en deg tidigare på dagen så jag avböjde och sa att jag ville göra pizzan själv, tycker att det blir godare.

     


Blev lite annorlunda idag och eftersom jag hade en halv burk med taco sås så fick det bli detta istället för den vanliga tomatsåsen jag brukar göra. Hade även en burk med inlagda kronärtskockor så dessa fick komma till nytta. Sen bara skinka, mozzarella och tomater och jag lovar att det blev gott.


Vi bestämde oss för att gå till sängs tidigt denna kväll och för mig är det ett måste att somna innan klockan 24, annars så blir det svårt.

Vi gick upp redan klockan 22 och satte på Mordkommissionen som bara är en timme och sedan när denna var slut så släckte vi TV och bestämde oss för att sova.


Lördag

I går bestämde vi oss för att gå och lägga oss tidigt och det gjorde susen.

La oss redan vid 22 tiden i sängen och kollade på Mordkommissionen sen släckte vi och bestämde oss för att sova.

 

Nog märktes det på appen att allt var mycket bättre, men tyvärr var inte min yrsel borta för det. Får verkligen skärpa mig när jag stiger ur sängen.

Känner mig fortfarande förkyld och nyser mycket så det blir inga affärer för mig även idag, var min tanke. 


Passade på att göra en pajdeg och sedan gå ut och plocka in ca 3 dl björnbär, alltid godare att göra paj på färska bär, tycker jag.  Annars så lägger jag alla bär i frysen varje dag när jag plockar dessa. 


Men när klockan var vid 13 tiden så fick jag för mig att vi skulle ha krabba till middag och någon sådan hade vi inte hemma. 

Blev en tur till Maxi och de hade stora välmatade krabbor från Norge så det fick bli en sådan på ca 1,3 kg. 


Mådde  bättre  men tog det ändå lugnt hela dagen. 

Vid 18 tiden blev det dags för att äta vår middag. 

   

Det var en fin krabba med massa vitt gott kött i och en liten del rom även fast det är lite tidigt på säsongen.'

Lasse hade köpt en flaska Cava också så det var även lite gott att dricka.

Till efterrätt blev det min bjönbärspaj med vaniljsås som jag hade gjort på förmiddagen.


Inget speciellt på TV denna kväll utan vi gjorde det samma som på fredagskvällen att vi gick och la oss redan klockan 22 och satte på Mordkommissionen istället och den är ju en timme så det passar bra att få sova direkt när den är klar.

Men igår kväll somnade vi båda två innan filmen var slut och jag vaknade till och ser att klockan är 23.10 men filmen pågick och jag började titta igen, men upptäckte snart att det var nästa avsnitt som hade börjat, så tyvärr får jag kolla tillbaka senare för att se slutet.


Får väl se på appen i morgon hur gårdagen var.














Av Rehn/Hornesjö - 4 september 2021 07:30

 

Det såg ut som jag hade tänkt mig.  Eftersom jag inte kände mig på topp igår så förstod jag att just ANS skulle visa på under normalt, men inte så mycket som minus 8,1, men det har varit värre och även de dagarna har blivit bra. 

Solen sken men fy vad, det blåste. 

Åberlix fick bara Metacam vid 15 tiden i måndags och skulle få en ny dos i går vid samma tid, men eftersom han hade mått lite illa med minimala kräkningar under gårdagen så hoppade jag över denna dos och kommer inte heller att ge något eftersom han idag åt helt normalt, så jag inbillar  mig i alla fall att han inte har ont. 

Lasse försvann tidigt ut för att börja jobba. 

Själv hade jag lite att göra  inne. 

Hade på  morgonen fått läsa detta    på min app och tänkte att jag skulle göra något som jag gillar. 

Plockade fram kalvfärs tidigt för att den skulle tina och vid 10 tiden kunde jag då starta med det som kanske skulle göra mig glad. 

Satte på crock potten   och rullade lite kalvkött bullar som fick stekas i pottan, hällde i lite vätska och buljong sedan fick denna sköta sig själv medan jag kokade   björnbärssylt. 

Efter detta blev det att även air frysen blev använd till lite kyckling bitar som vi tog till lunch framför TV och hem  till gården. 

Klockan hann bli 13 innan vi åkte i väg denna dag. 

Först till återvinningen för att göra oss av med flera säckar efter häckklippningen. 

Sen skulle Lasse till Dollarstore och Hornbach  för skruv och lite annat. 

Hem och Lasse fortsatte ute och även jag höll mig utomhus tillsammans med hundarna. 

Middagen såg kanske inte så rolig ut    men det var som att minnen från barndomen återkom och tankarna gick till min morfar som var en riktigt duktig kock när det gällde makaroner, plättar och köttsoppa. 

Kvällen fortsatte med Tv och avslutades med Alla mot Alla, som igår var mycket underhållande. 

Stegen under dagen blev lite få   men det är jag som bestämmer hur mycket jag orkar. 


Torsdag

 


Vaknade redan klockan 5 och kunde sedan inte somna om, men låg i alla fall kvar i sängen till kvart i 7 . 
Hade läst i Buffé att man skulle lägga äggen i kokande vatten i stället för kallt och det provade jag med i morse.  Lät de sedan koka sina 4,15 minuter som vi tycker är lagom. Men dessa ägg gick inte att äta, de rann både om vitan och gulan.  Tur att hundarna gillar ägg. Det blev att vi fick koka nya på det vanliga sättet. 


Lasse fortsatte på tomten och hundarna var ute med honom.  Jag frös och höll mig inne i stället, men hade ingen större lust att stå vid spisen idag. 

Eftersom det var bra väder så tog jag tag i lite trimning av tjejerna. 

Klockan 12 gick jag in för att njuta av en halvtimme med alla struliga människor i Hem till Gården. 

Sen blev det en tur till ÖB för att köpa hundmat

Så nu finns det även  en massa färsk foder packat i mindre förpackningar efter att Lasse sågat itu denna 4 kilos korv. 

Sen blev det även en tur till Hornbach och mer inköp av reglar. 

Hem och Lasse jobbade lite fram till klockan var nästan fyra. 

Sen blev det en tur till Kungens  Kurva och Elgiganten för att kolla efter tvättmaskin  och torktumlare, egentligen är det inget fel på torktumlaren, men ska, det vara nytt så vill jag ha samma modell. 

Visst finns det massor att välja på, men en ganska ointresserad personal,  som inte hade svar på så enkla frågor om leveransen, så jag tröttnade och sa till Lasse att vi skulle kolla på Mediamarkt i stället. 

Där fick vi direkt kontakt med en trevlig tjej som visade oss allt och det tog inte alls lång tid innan vi funnit det vi önskade och här ingick både leverans, uppburna maskiner, installation och bortforsling. 

Vi valde leverans till den 10:e , kunde fått de redan den 7:e, men vi har lite annat denna dag. 

Sen var det bara att åka hem för att utfodra hundarna innan jag satte igång med vår middag. 

 


En wok med fläskfilé blir aldrig fel. 

Efter middagen så slog min förkylning till ordentligt. Fick även yrsel och det är bland det otäckaste jag vet.  Kan ju drabbas av detta till och från på grund av min nacke. 

Gick och vila mig direkt efter Alla mot Alla, men vågade knappt lägga huvudet på kudden eftersom hela sängen tycktes gunga. 

Började istället kolla på Maria Wern och den höll på fram till klockan var 01.00

Skulle gå på toa och var tvungen att hålla mig i väggarna för så snurrade det. 

Natten blev inte kul och timmarna få. 

Mer fortsätter i nästa blogg
















Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4 5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards