Alla inlägg den 6 september 2021

Av Rehn/Hornesjö - 6 september 2021 09:15

Måndag


Inga uppdateringar idag på grund av att jag inte sov något under natten. 

Jo en uppdatering blev det gällande hur aktiv jag var. Den var inte dålig


Vi var ute mest hela dagen och vi åt lite stadig lunch denna dag

 

Något som senare visade sig vara bra,  det blev inget mer att stoppa i magen denna dag eftersom det var annat som inte var direkt planerat satte igång-


Vi hade inte planerat riktigt klart om det skulle bli en kull till för Z redan nu utan kanske vänta till 2022, men vi är ju inte unga längre och det kändes lite som ett bra alternativ att ta en Ölandskull eftersom det var bokstaven Ö som vi skulle använda till de kommande valparna. 

Så vi bestämde att hundarna själv fick bestämma om de ville ha valpar eller inte.

Detta skötte de fint med mig sittande en bit på avstånd och kolla in dem. De själva valde dagarna 12 och 14 och sedan var de nöjda.


Hade sovit dåligt under natten till söndagen, så när klockan var 16 så sa jag till Lasse att jag går in och vilar en timme. Z ville följa med mig in och var liksom tiggig som vanligt, så jag gav henne sin måltid som hon gladeligen åt upp.

Jag la mig inne i valp rummet som jag gjort iordning inför Z kommande valpning som var planerad mellan den 8-10:e  

Jag halv slumrade och hör att Z kräks, hon satt i sin bädd och kräktes upp maten hon hade ätit, samtidigt ser jag en svag kryssning. 

Sen gick allt fort, sex minuter senare kom det en liten kille. 

Sen tog det 1 timme och 8 minuter innan det kom en liten tjej. 

Att det var en liten kull förstod  jag eftersom hon bara ökat 2,9 kg och ändå ätit som en häst. 

Hon verkade helt avslappnad och hade jag inte känt på hennes mage att det fanns i alla fall en valp till så hade jag trott att hon var klar. 

Men efter 59 minuter så tittade ytterligare en liten kille ut.

Sen tog det ytterligare 1 timme och 20 minuter kom valp nummer 4:a. även detta en kille. 

Sen kom de ytterligare 2 killar inom loppet av 20 minuter. 

Så även denna gång var det killarna som levererade. 

 

Sova gör jag inte med nyfödda valpar och naturligtvis hjälper Lasse till att sitta hos dem så jag ska få i alla fall vila, men jag kan inte så i stället för att vila och koppla av så har jag full koll hela tiden på vad som händer, via min mobil.  Så efter 20 minuter gick jag in igen och sa till Lasse att gå och sova. 



Klockan 5 på morgonen fick jag Z att släppa sina små och gå ut på tomten och kissa. 


Så blev det tisdags och det hade nu gått en del timmar sedan senaste valpen och allt var lugnt och stilla i lådan.

   



 

Att sova är inte lätt och det blev inte många sammanhängande minter denna natt 

Hela måndagen försvann ganska snabbt, jag var inte ute något speciellt, tog mig en liten tur utanför tomten med Z mest bara för att hon skulle få röra på sig lite, men detta var ju ingen direkt höjdare för henne för hon ville hem direkt.

Mjölken rann till fort och det blev naturligtvis stora tunga stockningar som gjorde att hon knappt kunde gå.

Men som tur var så klarade en del av valparna av att suga just på dessa onda ställen med min hjälp och sedan fick hon en dos med Syntocinon, något jag egentligen inte vill ge eftersom det blir värre med livmoderssammandragningarna, något som gör att det också gör ont

Men det räckte med en dos och redan på kvällen kunde jag känna att juvren var mycket mjukare. 



Denna kväll fick det i alla fall bli riktig middag

 


Tur att jag har lite i frysen eftersom jag nu inte kommer iväg att handla och planera till Lasse är inte så lätt, jag är just nu ganska tom i skallen,

Kul i alla fall att jag kan avsluta kvällarna som vanligt med Alla mot Alla.

Men något jag hade helt glömt bort var att även Glamour hade börjat, så jag får väl kolla om jag får tid någon dag att sätta mig ner i lugn och ro och kolla.


Så var det onsdag

Natten blev nästan exakt som gårdagens, inte många sammanhängande minuter med sömn.

Slappnade av framför TV mellan 12 och halv 1 tillsammans med Hem till Gården.

Gjorde varsin toast, men minnet är kort och när jag skulle göra detta så vände jag nästan upp och ner på köket för att leta efter mitt toastjärn och det tog ett tag innan jag insåg att det är på Öland jag har ett och hemma brukar jag alltid använda en bordsgrill.

Även denna dag såg ut precis som de andra två.  Mycket att sitta vid lådan, men även har jag kunnat få njuta lite av det fina vädret och få vara ute med de andra hundarna på tomten.

 

Finns inte så mycket tid att stå vid spisen så jag är glad att jag har mig crock pot som kan vara behjälplig i köket

Hade tagit fram köttfärs ur frysen på morgonen för jag hade tänkt göra några biffar med fetaost. Men tiden räckte inte till så jag skalade ett par potatisar, en stor morot och en gul lök, en klyfta vitlök medan köttfärsen bryntes i crock poten, sen var det bara att slänga ner allt tillsammans med buljong och vatten och lite kryddor och låta allt sköta sig själv.  Det var lugnt och stilla i lådan så jag gick ut och satte mig tillsammans med Lasse och hundarna och tog ett glas vin innan middagen var klar.

   

Vädret var fortfarande helt underbart och jag gick ut för att plocka lite mogna björnbär.


Sen kom kvällen och den avslutades som vanligt med  Alla mot Alla innan jag gick in och la mig i det lite för varma valprummet

Det har nu gått tre dagar och allt har gått enligt beräkning, men som alla vet är första veckan alltid kritisk och mycket kan hända, så jag ropar aldrig hej förrän minst en vecka ha passerat

Återstår att se hur natten blir.











Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4 5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards