Alla inlägg den 21 september 2021

Av Rehn/Hornesjö - 21 september 2021 07:36

Måndag

 



Även denna dag blev en lugn dag mest inomhus.


 

Det blev som vanligt en del vid valplådan och nu kan man se att alla har en liten springa bakom de stängda ögonlocken. 

Trodde jag skulle kunna få lite bilder på dem och se ögonen, så jag la upp dem på en ny fäll, men då blev detta mer intressant och alla hade ansiktet ner i luddet

           

   


En liten kort promenad blev det upp till grannarna för att hämta några äpplen. 

Hade tänkt göra en äppelpaj till Lasse, men fick ingen inspiration till detta. 

Även  denna dag fick Crock potten jobba och få fick det bli en mustig kalops.

 

TV fram till efter midnatt. 



 

Så var det tisdag och jag har nu sovit i min egen säng i två nätter och det har fungerat toppen. 

Klev upp vid halv 7 och gick in i valp rummet, tänder lampan och sa "god morgon" och det blev full aktivitet i lådan, så nu märks det att de även har börjat uppfatta ljud och ljus. 

Litet bildspel på valparna med öppna ögon blev det.  



  Har svårt att se mig mätt på dessa små underverk.


Men det är inte bara valparna som får mig att le.  Även Åberlix hittar på saker som man kan få gråa hår av, men samtidigt är han så söt och gullig så jag kan inte bli sur på honom.

När vi kom hem från affären så tog Lasse in lite reklam från brevlådan och innan jag visste ordet av så hade Åberlix tagit en tidning från bänken


  När man sen säger åt honom att det där var väl inte riktigt vad du skulle göra, så lägger han huvudet på sne och tittar med sina rådjursögon och jag smälter direkt

  Gjorde en paj när vi kom hem, jag själv äter inte äpplen men Lasse tycker det är gott så det är klart att jag gör något till honom..

Klockan hade hunnit bli över 14 och vi hade inte hunnit äta något så vi tog en brunch på gårdagen rester

  och Lasse fick även en bit kaka.


När jag nu var på detta humör och kände för att jobba i köket blev det även att plocka fram assistenten och sätta en bulldeg.

Gjorde 50 kanelbullar som nu ligger i frysen.

Vid 19 tiden så var vi lite sugna på något och jag fick för mig att göra en spenatpaj.

 


Så fick det bli och idag gjorde jag den med både broccoli, spenat, vitlök och fetaost.

Hunnit sitta ner så mycket hade jag inte gjort denna dag och det märkte när jag kollade på min klockan och såg att jag gjort 175 % aktivitet denna dag.

Kvällen fortsatte med de vanliga programmen och avslutades med Alla mot Alla.


Så var onsdag 

 

Det såg inte alls dumt ut på appen, en aktiv tid på nästan 11,5 timme kändes helt okej.  


Idag fanns det lite annat på agendan som bland annat att tömma poolen, känns så där, hade verkligen hoppats kunna använda den mer när vi i år kom hem så pass tidigt från Öland. Men inte en enda gång har jag satt mig i denna.

Medan Lasse höll på med poolen och höll på att frysa fingrarna av sig när han skulle ner i vattnet så gjorde jag något jag aldrig gjort tidigare.

 

Nu äter ju inte jag själv äpplen så jag kan aldrig provsmaka det som har med stenfrukter och fisk att göra, så det blir alltid Lasse som får tala om hur det smakar.

 


Jag tyckes höra hans njutning när han stoppade detta i mun och det måste väl betyda att det var helt godkänt.

Efter detta så blev det en tur till Centrum för Lasse ville spela en dagens dubbel. Han var lite besviken att han inte lyssnade på mig häromdagen och tog samma nummer som jag, eftersom jag vann och för en gångs skulle lite mer än några kronor.

Tog även en tur in på Supercrossen för att köpa en förpacken med filo deg, men detta var helt slut.

Hade en ide om att jag skulle hitta på ett eget recept med björnbär i filo deg och sätta namnet  Bromenbeeren strudel.  Något som borde passa mig.

Sen en tur till Neonet eftersom jag behövde en ny mus.  Igår när jag satt och jobbade vid datorn så slutade den helt fungera och jag bytte batteri för jag trodde att det var det som var fel, men när jag hade provat 10 stycken olika batterier som Lasse påstod att det inte var något fel på så insåg jag att det måste vara musen.


Köpte en lite billigare denna gång, den kostade 99 kr och det fick räcka.  Köpte i alla fall ett paket med batterier också för jag kände att jag bara måste prova med helt nya som inte är upplockade ur asken.  Så nu står jag här med en helt ny mus som ligger kvar i sitta paket och en som visade sig fungera med batterier som var helt nya.

Känner att det är bra att ha en i reserv

Hem och friterade lite kycklingbitar till mig och Lasse tog en macka med stekt ägg.

Kollade reprisen på Hem till Gården.

Dagen fick fortsätta inomhus med att göra göra iordning en valphage till köket.

Vi har vår gamla som vi använt i många år, men denna har lite brister, tyvärr är det lite väl brett mellan ribborna så att vi får alltid hitta på något att stänga dessa med.  De tre senaste kullarna gjorde Lasse plattor som vi satte på men detta gjorde att det blev väldigt svårt att städa mellan ribborna och jag har retat mig en del på detta.

Ute har vi alltid stora hagar gjorda med kompostgaller, så jag funderade på om man inte skulle kunna ha detta även inomhus, blir naturligtvis inte lika stadigt som stålhagarna, men som inhägnad duger det säkert.

Så detta blev vårt projekt denna dag.

 


Ska bli så skönt att kunna ta ner valparna i köket och slippa denna förbaskade trappan som jag springer i massor med gånger under en dag och som sätter sina spår i mina onda ben.

Har nästan blivit galen på Z idag för hon har varit oavbrutet hungrig och tiggt hela tiden. Spelar ingen roll vad hon får för hon äter allt. Har slängt till henne morötter och äpplen men kan inte ge henne hur mycket som helst.

En normalskål med torrfoder som hon alltid har som fri tillgång när tikarna har valpar sätter hon i sig så fort den fylls på.  Hon till och med blir överlycklig när hon ser folk med matkassar när vi är ute. Visst vet jag att en digivande tik behöver mer mat och det får hon, men det räcker inte. 


Det blev mat i Lasses smak denna dag för jag kokade färsk pasta och gjorde köttfärssås.

 

Kan väl erkänna att idag kände även jag för detta.

Samma som vanligt blev det denna kväll. 

Kolllade dagens dubbel och även ikväll var det jag som vann, fast det blev bara några kronor i vinst. Jag är ju ganska snål, eller kallar det för försiktig när jag satsar pengar så det blir bara för 20 kr jag spelar.

Lasse förlorar lite mer.

Klockan var strax efter 23 när vi stängde av TV och gick och la oss.

God natt













Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4 5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards