Alla inlägg den 23 september 2021

Av Rehn/Hornesjö - 23 september 2021 09:11

Så var det en ny omgång och idag är det torsdag och det regnar ute.

 

Blev inte mycket med djup sömn denna natt och många avbrott blev det.

Naturligtvis ville Z ute mitt i natten för att bajsa, detta var inte oväntat för hon satte i sig hela sin extra skål direkt när Lasse ställde in den för natten.

Men det blev i alla fall en hel del timmar i sängen och det är alltid något.

Gick in till valparna vid halv 8 och de sov hur gott som helst, men när jag satte mig ner för att bara kolla in dem kom Z in i rummet och då blev det full fart i lådan för nu ville alla ha mat. 


Hade tagit fram blod i går kväll för tanken var att vi skulle lägga spår på morgonen. Men regnet verkligen öste ner och det kändes inte alls kul att lägga spår.

En tur till Hallunda blev det i alla fall.

Hem och vi tog oss varsin macka och kollade på Hem till Gården.

Vädret satte som vanligt många käppar i hjulet och då särskilt i kroppen.



Eftersom det var lite kallt i hundrummet när  värmen varit avstängd så fick valparna komma ner i köket


 

Fick besök av Tassan och Barbro som kom med en massa godsaker.  Lingon och kantareller från Hälsingland, äpplen, tomater och plommon från deras tomt.

Så fort de hade åkt ställde jag mig i köket och förvällde svampen    för att frysa in. Lingon dela jag också in i påsar om 5 dl i varje, men sparade en påse som fick bli en burk med rårörda till kvällens middag.

Frös även in alla gula tomater, men behöll de röda.

Sen hann jag inte så mycket mer innan jag övergick till att förbereda kvällens middag som blev en Lufsa.


När klockan var 17 så sken solen och vi begav oss ut för att jag skulle lägga spår.

Det blev ett på 673 meter som Åberlix får ta i morgon bitti och Zlatan får ta samma spår senare på dagen.


När vi kom hem var Lufsan klar

 

Varför måste mobilen ändra det jag skriver Ny stavning på Hälsingland.

Blev Idol och Alla mot Alla som fick avsluta kvällen

Ny dag igen 

 


Så blev natten.  Både bra steg och aktivitet igår.  Berodde mest på spårläggningen.


Idag blev det Åberlix som fick gå spåret som då legat 17 timmar. Kan inte påstå att det var ett perfekt spår som Åberlix gjorde, men efter kvällens och nattens blåst var det nog inte alltid så lätt att finna själva spåret så det blev många gånger han ringade, men letade sedan rätt på spåret för att kunna fullfölja det och kom fram till spårslutet.

Men 17 timmar i detta väder och sen var jag nog ganska snål med blod för en rätt oerfaren hund.  Spåret var lagt till Zlatan med både uppehåll och tillbaka gångar, något som Åberlix i alla fall klarade.

Något som är svårt är att få honom att ta något gott när vi kommer fram för då är han helt fokuserad på skanken, men har tar den inte.  Men när vi har gått några meter och han har fattat att det är slut då tar han belöningen.


När vi kom hem så var det dags för mig att ta hand om alla plommon men jag orkade inte göra några kakor just då utan jag fryser in plommon som jag sedan kan ha till bakverk.

Passade även på att frysa in en hel del med äppelbitar som också ska få var till bakverk.

Lasse kanske kommer att tröttna på alla kakor jag gör, men hitintills så har han ätit med god aptit.


Idag kände jag ett sug efter lammkotletter så det blev 6 stycken fina från charken

 

Vid 15 tiden fick Zlatan gå sitt spår och även han hade svårt att inte fara ut och ganska långt från spåret, men kom alltid tillbaka och tog spår igen och även han lyckades hitta klövern. 


När vi kom hem så kunde jag inte låta bli att göra en plommon kaka i alla fall och sedan fick det även bli en getostrulle. 

   

Valparna fick vara i köket och det kändes bra att ha dem på nära håll medans jag fixade saker vid  spisen. 

 

Lite att pyssla med är det alltid, det blev varsin liten potatisgratäng   som fick stå i ugnen medan jag gjorde i ordning  en grönsaksröra och     sedan skulle smöret vispas med vitlök, ett måste till lammkotletterna   som idag blev grillade inomhus i grillpanna eftersom gasolen var slut och vi kände inte för att tända kolgrillen.

      

Middagen blev helt perfekt och visst hade det varit gått med en ouzo till getosten, men det fungerade bra med ett gott rödvin

Avslutade middagen med   plommonkaka och glass.

Sen blev det TV som vanligt och jag avslutade kvällen tidigt med att bära upp valparna vid 22 tiden och då blev det liv i luckan ett tag.


  Lite mörkt men jag hade ingen lust att tända lampan


Hade sedan lite svårt att koppla av innan jag kom i säng.

Hoppas Z inte behöver gå ut före 6 i morgon bitti

God natt













Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4 5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards