Direktlänk till inlägg 17 januari 2022

Måndag till onsdag redan vecka 3 på detta nya år

Av Rehn/Hornesjö - 17 januari 2022 09:21

Så var det måndag

 

Bra timmar blev det i alla fall i sängen och inatt blev det även över en timmes djupsömn. Men jag kom aldrig riktigt till ro och drömmarna var så konstiga, allt detta märkte på ANS statuset.

 Men när djupsömnen har infunnit sig så känner jag mig i alla fall bättre när jag stiger ur sängen.

Det blåste hårda vindar även denna dag och min blick var som vanligt på grannens parasoll som även denna morgon helst hade velat flyga iväg.

Idag var det ju måndag och jag skulle stiga upp på vågen. Inte för att jag har bantat något men jag kände mig i alla fall inte så uppstoppad som jag gjorde förra måndagen då jag vägde 65,4 kg.  Nu var det spännande att se om jag i alla fall inte hade ökat, nej neråt hade det i alla fall gått och idag vägde jag 64,7.  Ja 7 hg var väl inte mycket men, ändå åt rätt håll. 


Tog det ganska lugnt på förmiddagen och hade egentligen inget som vi måste handla.

Tog en lunch på rester från gårdagens Moussaka   som var ännu godare idag när alla kryddor hade satt sig.

Sen kollade vi på Hem till Gården innan vi åkte iväg till pappa. Ville lämna Moussakan så att han skulle få äta den till middag.  Som vanligt inte en enda parkeringsplats på gatan så Lasse fick sitta kvar i bilen.  Pappa kände sig inte helt bra idag utan han kände sig som om han hade influensa i kroppen, var jätte darrig.  Alltid svårt att lämna honom när jag ser att han inte alls mår bra.

På vägen hem så föreslog Lasse att vi skulle åka till Maxi och handla kaffe och havregryn.  Tänkte att det kanske finns lite mer att handla när vi ändå åker dit, men när vi kom dit så kom jag inte på något mer.  Det var  alla fall väldigt lite folk så det kändes bra.

Hem och tog ut hundarna innan vi slog oss ner och såg en svensk film med Per Oscarsson och hans familj. Har ju sett den förut men kunde ändå inte slita mig från den innan den var slut och detta gjorde att hundarna var jättehungriga eftersom som de fått vänta någon halvtimme extra.

Lasse tog ut hundarna på tomten och jag satte igång middagen

Säger det igen fast jag sagt det så många gånger, en god falukorv slår det mesta.

 


Just denna korvrätt med att den stekta korven får puttra i mjölk och kryddor är något jag verkligen är förtjust i.

Att ha denna mjölksås att mosa potatisen i gör allt så gott.

Kvällen fortsatte som vanligt framför TV:n och avslutades även denna kväll med några avsnitt av Brottet.

Hoppas kunna sova lite bättre denna natt.


Så var det tisdag

 


Ja det såg bättre ut i alla fall denna morgon, mera djupsömn och ANS värdet, bättre. Tyvärr var stegen för få.

Kändes i alla fall toppen när jag steg ur sängen.

Kollade som vanligt på min mobil och ser att pappa hade skrivit till mig på kvällen.  Kan väl erkänna att jag var glad att jag inte hade läst detta tidigare för då hade sömnen inte blivit så bra som den blev.

Pappa har ju sin rullator framför sig hela tiden, men känner att han har lätt för att ramla baklänges. Igår såg han att det hade kommit post och skulle ta upp denna från golvet och vad händer jo han ramlar och slår bröstkorgen  i en byrå han har i hallen, ramlar sedan baklänges och skrapar upp armbågen och huvudet.. Larmade och det kom en stor stark kille och hjälpte honom upp på benen.  Tur att det denna dag fungerade med larmet.


Blev glad i morse när jag fick höra att det hade gått bra i alla fall och han var uppe som vanligt.

Tog en snabb tur till Hallunda för att Lasse skulle beställa sin medicin på apoteket.

Sen hem och tog en lunch på gårdagens middag så det fick bli en pyttipanna.

Sen blev de som vanligt Hem till Gården innan dagen riktigt kunde börja.


Var så mycket jag hade planerat men lik för bannat så blev inget av detta gjort.  Fattar inte vad dessa år med massa olika sjukdomar och pandemi ner har gjort med mig, men jag har ingen lust med någonting


Blev i alla fall en tur ut i trimmet med Z, hon måste badas så jag var tvungen igår att känna igenom henne och få bort de små tovor som alltid bildas under hennes armhålor fast jag klipper henne där.

Idag hade jag planerat middagen redan tidigt på morgonen och lagt en bit fläskytterfilé i marinad. Där hade den sedan fått ligga hela dagen fram tills jag skulle börja tillagningen.

Gjorde den i Airfryen tillsammans med potatis, morötter och lök, timjan och Rosmarin

   

En saftigare ytterfilé får man leta efter.  Lagade den på 125 grader i 45 minuter och den blev så perfekt.

Till detta serverades en riktigt gräddig kantarellsås.

Blev sedan som vanligt att vi bara slog oss ner i soffan för att se på TV hela kvällen.

Det blev Farmen och Sverige mot Norge och sedan sista delen av säsong 2 med Brottet.

Avslutade sedan kvällen med att se något som jag aldrig gjort tidigare Miss Marple.

Tyvärr var den inte slut förrän till midnatt, men jag var tvungen att se klart och hoppas nu att jag ska kunna somna.

God natt


Så var det onsdag

 

Natten blev helt okej och jag blev lite förvånad att jag hade så lite djupsömn, men kände mig i alla fall rätt utsövd.

Tyckte inte att jag rörde mig så mycket men stegen blev ändå helt okej.

Idag hade vår blomma börjat öppna sig   så nu förväntar jag mig åtminstone 2 klockor till morgondagen

Var tyvärr tvingade att ta ut bilen idag för att åka till Centrum och hämta medicin.

Passade då på att gå in och handla lite eftersom ägglådan måste fyllas.

Sen hem och tog ett par mackor som lunch till Hem till Gården.

Blev ett par promenader med hundarna, men det var så förbaskat halt på vissa ställen så det gällde verkligen att hålla blicken i marken hela tiden.

Hem och slog oss ner framför TV för att se ett avsnitt av 1:a avsnittet på period 3 av Brottet.

Dagen fortsatte i stilla mak och jag började fundera på om det var omslag i vädret igen för det fanns nog inte en enda led i kroppen som inte värkte.

Middagen blev lätt och ganska god

  Det blev en kyckling wok. Hade haft kyckling  legat i marinad hela dagen, så den var riktigt smakrik.


Kvällen fortsatte med Sveriges Mästerkock och sedan blev det en Beckfilm som fick avsluta denna onsdag.

God natt





















 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 6 maj 07:26

Måndag    Det positiva var att det inte regnar          Lite bättre än gårdagen  är alltid bra. En tur till Hallunda för Lasses beställningar på apoteket.  Tog en tur in på Lidl men hittade inte något som jag behövde. Hade ingen ani...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 3 maj 08:12

Torsdag'   Vädret var det inget större fel på när jag vaknade, men sovit det hade jag knappt gjort denna natt.         När jag vaknar upp och ser denna app så blir jag så besviken.  Så rött som det var denna morgon var det ett tag sedan,...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 29 april 09:07

Måndag   Äntligen de grader man vill se på termometern Natten kändes ganska okej         Men enligt denna tabell så hade den varit sämre än vad jag trodde. Skit samma, min känsla är viktigare än vad det står skrivet. När vi sitter v...

Av Rehn/Hornesjö - Fredag 26 april 07:49

Ja detta skitväder vaknade jag upp till denna morgon. Natten hade känts så där och det är alltid spännande att kolla av mina värden på klockan         Grönt på ANS i alla fall men resten var väl inte vad jag hade hoppats på.. Hade myck...

Av Rehn/Hornesjö - Måndag 22 april 09:44

Måndag '   Lika kallt även denna dag  Natten kändes bättre än vad den denna morgon visade         Trodde på grönt denna morgon, men det blev orange.  Ja bättre än rött i alla fall. Bara 30 minuters djupsömn denna natt. Tycker att jag ...

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards