Alla inlägg den 1 oktober 2021

Av Rehn/Hornesjö - 1 oktober 2021 08:53

Så var det ny månad och det känns verkligen att hösten har kommit. Samtidigt känns det lite galet att när våren kommer och temperaturen visar sig över 10 grader då blir man så lycklig, men när hösten kommer så tycker jag i alla fall att det är pest när temperaturen visar samma grader.

Att sömnen skulle bli dålig visste jag ju redan när jag la mig eftersom den alltid blir detta när jag slumrat i soffan.

Men 38 minuters i djup sömn är lite lite och det kändes när jag vaknade.

Idag har vi inga besökare och det känns ganska bra för vi har fortfarande en massa att jobba med när det gäller både Zlatan och Åberlix inför söndagens utställning (som jag verkligen ångrar att jag anmälde oss till)

Ganska dumt att ta med våra hundar på en inomhusutställning när vi har valpar hemma och nu verkar det även vara mycket kennelhosta på gång.


Valparna är jätteduktiga på att sova hela nätterna och de hörs inte ett dugg.  Märkte vid 4 tiden att Z gick in till dem och gav dem lite mat, men sen kom hon tillbaka till vårt sovrum.


Jobbade lite med Zlatan (han är så jobbig på trimbordet) och det är inte lätt. Han viker in sina ben under magen och stå är inte något som är kul, så det blir att visa upp otrimmade hundar, eller i alla fall inte utställningstrimmade.

Efter 13 åkte vi iväg till ÖB för att handla färskfoder till valparna. Väntar en leverans nästa vecka men det går åt en del nu till de små.

  Valparna har upptäckt de stora hundarna utanför hagen och tänker säkert "släpp oss fångar loss". Alla tre killarna är mycket intresserade av dem och vill säkert leka med dem, men lite väl tidigt.  Yra bryr sig inte speciellt mycket, men pussar gärna på dem när vi ska släppa in dem i hagen.

  Efter maten somnar de och sover nu mer och mer för sig själva.  Men tryggheten behöver de ibland och då kryper de ihop i en stor hög.   Ömer är störst och han gillar att ligga på rygg och sova och man kan se honom i de konstigaste stilar   ibland.

De som nu är tingade är    Öbbe som kommer att bo i Tyresö, Öjvin   som kommer att bo i Jakobsberg och lilla tuffa Östen   som flyttar från Stockholm till Gnarp.


Den här dagen kände jag inte för att laga mat så det fick bli en enkel bakpotatis med räkor.

  ganska tråkigt, men det är ändå gott.


Blev mest Idol och mina favoriter gick vidare.


Så var det lördag och det blåser fortfarande men solen visar sig i alla fall

  


Det såg i alla fall lite bättre ut på sömnen, men idag var ANS sämre, men jag själv såg ingen större skillnad.

Blev kvar i sängen fram till strax innan 7 och det kändes bra.  Valparna är så tysta och lugna så man hör inget att dem och Z är duktig och ser till att de håller sig mätta.  Men när jag kommer in på morgonen så är det oftast helt knäpptyst och lugnt tills jag tänder lampan, då blir det liv i luckan. Alla springer runt och vill upp till mig och naturligtvis tar jag en och en och låter de få lite kel.  Alla är mycket pussiga och vill gärna både slicka och bila mig i ansiktet.

De fick stanna kvar i lådan medan jag gick ner i köket och utfodrade de vuxna med varsin morot medans jag gjorde iordning maten till valparna och bar upp så de fick äta innan de kom ner.

Nu blir det inget kvar på tallriken till Z längre, de är verkligen duktiga att äta och till och med slickar tallriken ren.

Sen bar jag ner en hög med rätt trötta valpar till hagen


  Z kände tydligen att hon ville tanka ur sig lite för hon kröp ihop i bädden och lät dem dia.  Lilla Östen är ju mindre än de andra och har svårt att ta sig upp i bädden om han kommer på fel sida, så han fick jobba lite.

Blev sedan en tur till Tumba för vi skulle hämta lite valplådor på Arken.  Men klart det ska strula, det var strömavbrott så det var bara att åka hem igen.

Trodde Lasse skulle ha velat på på bakluckeloppis, men han kände inte för detta utan vi åkte vidare i stället och handlade lite på Maxi.

Att hitta denna tjej i hagen är alltid en fröjd för ögat

  hon har verkligen en annorlunda stil. Zlatan var alltid en sån som ville ligga på detta vis, så kanske det är ett släktdrag efter pappa.


Försökte fila lite på Zlatan och Åberlix, men det känns inte som om de blir bättre så nu ger vi upp. Det är ju ändå bara en lite social träning för våra hundar.

Tog lite bilder på de tre som vi inte tidigare hade hunnit med och egentligen hade vi kunnat vänta tills i morgon och tagit riktiga 4 veckors bilder, men det blev några på dem i alla fall. 

Först var det Ömer   sen Ölice    och lilla Örjan   

Passade på att väga alla idag också. Det skulle egentligen bli både bilder och vägning i morgon, men tiden kommer inte att räcka till.

       

Östen 1115 gram              Öjvin "Morris" 1315 gram   Öbbe 1365 gram               Ömer 1608 gram

   

Örjan 1205                        Ölice 1525

Kommer säkert att bli nya bilder snart igen.  De utvecklas mer och mer och öronen blir längre och längre. De är så glada och lyckliga alla och de små svansarna viftar de med hela hela tiden

Nu vet jag att de även kan äta torrfoder för det märktes när jag ställde in en skål med Z mat i hagen för att hon skulle hålla sig där och låta valparna dia henne, men de var alla mer intresserade av Z mat .


Dagen gick fort och snart var det dags för mig att tänka på middag. Men det fanns ingen fantasi och då är det bra att jag alltid har någon färdigmat i frysen

  Kvällens TV var inget som tilltalade mig, så det fick bli en Morden i Midsomer som fick avsluta kvällen.

I morgon är det vår första utställning på 2 år och det känns nästan som jag är nybörjare.












Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards