Alla inlägg den 11 oktober 2021

Av Rehn/Hornesjö - 11 oktober 2021 08:05

 

Natten kändes bra och jag blev rätt förvånad när jag första gången kollade klockan och såg att den var nästan halv 7. Z märkte att jag hade vaknat och hoppade upp till mig i sängen. Sen tog hon en tur in till sina barn och väckte dem och sen var det liv i luckan, för är man vaken så vill man inte vara kvar i lådan.

Funderade på vad jag kunde ha gjort vid halv 8 tiden i går morse som fick min puls att bli så hög, men kunde inte komma på något speciellt. Men jag mådde allt annat än bra denna morgon så det kanske hade med detta att göra.

Nu  är det ny dag och även ny vecka så det är bara att se framåt och hoppas på bättre dagar och nätter.

Packade ner 3 valpar i väskan och bar ner dem för trappan för att låta de komma in i hagen, sen upp igen för att hämta de återstående 3 valparna för samma procedur. Nu när de tillsammans väger ca 10 kg så orkar jag inte ta alla på en gång.

När de kommer ner är det dags för första målet mat... 

Sedan blev det första ute vistelsen. 

 

Idag var det första gången med riktigt vått gräs, men det var inget som störde  någon av den. 


 

Passade även på att ta lite 5 veckors huvudbilder när vi var ute

           


Nu blev det lugnt och valparna sov över 2 timmar medan vi var till Maxi för att handla mat till både oss och alla hundarna.. 


Klockan 12 blev det Hem till Gården. 

Vi kokade varm choklad och åt lite mackor med resterna från gårdagens pannbiffar. 


Dagen fortsatte som vanligt med lite hundtrim och sånt som bara måste göras. 


Vid 16.30 var det utfodring av 5 vuxna och 6 valpar. 

Sen blev det utegång igen för även valparna 


Kunde inte låta bli att ta en video på dem och sluta är då himla svårt, så de blir lite för långa.  Så tyvärr orkar inte denna sida med att lägga in den, lite synd för där kan man verkligen se hur aktiva dessa småttingar är.


Nu var det middags planer och de hade jag helt glömt bort. Men potatis och bacon finns alltid hemma så det fick bli rårakor. 

 

Lasse som aldrig tidigare varit så förtjust i lingonsylt utan alltid velat ha en söt sylt till både pannkakor och rårakor har nu blivit helt förälskade i lingonen från Hälsingland.  Jag tar ut 5 dl djupfrysta lingon och rör ner 1 dl socker och det blir inget kvar efter att vi har ätit färdigt. 



Kvällens TV blev lång och naturligtvis blev klockan över midnatt. 


Så var det tisdag och även idag är det en del på agendan

 

Det som fanns att läsa på appen var väl inget nytt. Såg ut som de flesta dagar och att sömnen blir låg och det ger utslag på appen är för att jag somnar sent och vaknar tidigt. Detta känns inte som om det är något jag kan göra så mycket åt. Det som man tydligen ska sträva efter att att Rem sömnen ska vara så hög som möjligt eftersom det är detta som är viktigt för lärandet och minnet.. Mest hälsosamt är det om sömnstrukturen innehåller en bra mängd av både Rem och djupsömn.   


Upp kom jag i alla fall och kände mig ganska okej denna morgon, alla hundarna sov hårt fram tills jag steg upp och gick ner för att börja med att släppa ut de vuxna och ta ner de små till hagen.


Klockan 11 skulle Lasse vara i skogen och göra ett viltspårprov med Zlatan.

 

Här tar vi en promenad innan  tiden är inne.. Verkar vara några fler än vi som går prov denna dag. 

 

Det var en glad husse och Zlatan som kommer  tillbaka. 

Zlatan fick högsta poäng denna dag. 


Hem och tog ut valparna 


  Sen blev det en tur till systemet för jag hade velat köpa något gott sprudlande vin att fira Zlatan med, men när jag stod där inne och hade köpt två boxar vin så räckte inte händerna till och vi skojade och sa att det tar vi när Zlatan tar sitt championat.


Kollade sedan på en svensk film som var mycket bra och fick mina tårar att rinna både av lycka och lite vemod.


Tog ut valparna en gång till så att de fick leka av sig ordentligt innan jag skulle förbereda middagen.


Det blev ett riktigt långkok, eller vad man ska kalla det för.  Det blev moussaka, en riktig grekisk sådan.


 


Vet inte varför det ser ut som om moussakan är alldeles bränd, för det var den inte alls.

Den blev jättegod, men jag vet att det som är kvar kommer att smaka ännu bättre i morgon.


Mellan klockan 19 och 19.30 har vi alltid en mysstund med valparna. Då lägger vi oss på köksgolvet och låter de små få klättra och bita oss, hur mycket de vill.



Känns som om det har varit en lång dag idag och jag kommer att avsluta min blogg redan nu strax innan 20.30

Hoppas sedan att jag efter mitt favoritprogram Alla mot Alla ska kunna få somna och få lite mer sömn denna natt.

I morgon ska jag med Lasse till KS, det är alltid jobbigt just när han ska dit för att prata med läkaren och få reda på senaste skiktröntgen.  Men vi håller tummarna för att det blir goda besked.

Nej nu stänger jag för denna dag

Inger


















Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards