Alla inlägg under maj 2019

Av Rehn/Hornesjö - 14 maj 2019 06:18

Inte nog med att jag måste vakna 04,20 och då av ingenting, det var alldeles tyst i huset. Tog en runda till toan i alla fall när jag ändå vaknat. Återvände till sängen och kanske slumrade till lite lätt fram till 5.30 då jag fick en god morgonpuss av Z.


     

Igår kväll bestämde jag mig för att inte sova i soffan utan se på TV hela kvällen vilket gick hur bra helst. La mig vid kvart i 11 och bestämde mig för att sova direkt och hoppades få några timmars riktigt god sömn. Men inte gick det, jag låg mest i dvala fram till 2 tiden och fick sedan bara 1,5 timmes riktig sömn. Det är tur i alla fall att jag kan hålla mig kvar i sängen.

Hade hoppats på att Qling skulle vara lite lugnare idag, han sov i alla fall bättre, men så fort tjejerna visade sig så var han igång igen med sitt flåsande och gnyende.

Fortfarande syns inget riktigt tecken på Yras löp, men idag var hon i alla fall mycket gladare och sprang omkring med en leksak i munnen och ville leka.  Har verkligen känt mig lite orolig för henne de senaste dagarna då hon varit så trött och inte alls den glada och arbetsvilliga tjej som jag är van vid.

 

Temperaturen steg snabbt och snart var det skönt att sitta ute med hundarna i solen, det blev även lite bad för Zlatan som är precis som sin gammelmorbror Nemo när det gäller att bada.

Klockan kvart i 10 åkte vi iväg till Hägersten för att hämta pappa som skulle till Skärholmens ögonklinik och eftersom han skulle få droppar som vidgade pupillen så fick han inte köra bil.

 Hade med mig 3 kroppkakor och lite rabarber till pappa.

 

Lasse och jag tog en promenad i centrum och gick och strosade lite även inne på Myrorna, men vi handlade inget.  När klockan var strax eter 11 så var pappa redan klar och vi kunde åka hem och lämna honom innan vi själva begav oss hemåt.

Ringde till Mia för att fråga om vi skulle ta en lite längre promenad ner till centrum och låta hundarna både få lite koppelträning och lek i hagen.

Det blev en ganska bra promenad för oss alla sex. Mia/Saga, Lasse/Zlatan och jag med Z.  Lasse fick bära Zlatan lite då och då för han är inte mogen ännu att gå långa sträckor på asfalt.

 

Det blev lek i hagen, både Z och Zlatan var rätt lugna men Saga kände verkligen av att det fanns plats att leka och springa på.

 

Innan vi skulle återvända hem så hade jag tänkt gå ner till centrum och köpa lite grädde (som Lasse alltid måste ha till kroppkakor).

Mia och Lasse stannade kvar i hagen medan jag gick och handlade. Fick för mig att köpa varsin glass, för vi var faktiskt lite trötta efter hundpromenaden. Hittade en förpackning med 6 rätt stora glassar  med vanilj och överdragna med hallonsplit, tänkte att det kommer nog hundarna också att gilla.

De blev alla glada för glassen och det var ju synd att jag inte tog en bild på dessa glassätande hundar.

 

Promenaden hem gick mycket långsammare för hundarna än den på ditvägen, nu var de trötta och nöjda efter lek.

 

Det blev även en liten skogspromenad innan vi kom hem

 

Vi slog oss ner i varsin solstol med varsin bok, jag ljudbok och så fick hundarna göra vad  de ville. Alla somnade  och det gjorde tydligen både jag och Lasse också.

Visste inte alls vad boken handlade om denna dag.

 

Sen blev det i alla fall tid för middag och de kroppkakor jag gjorde igår

    och jag lovar att det var en god middag.

 

Även pappa hade ätit denna mat och gjort en rabarberkräm till sig och var också nöjd med denna middag.

Tv kvällen blev som alltid och idag blev det ingen sömn i soffan, det fick räcka med den som blev i solen.

 

Kände mig ganska så nöjd denna dag och kunde inte låta bli att kolla av appen men steg redan under kvällen   och idag kände jag att jag hade rört mig ordentligt.

 

Gick och la mig efter Biggest loser och tänkte kolla på kommissarie Morse, men kände när klockan närmade sig 23 att det nog var lika bra att sova.

 

Så jag avslutar denna dag och kan bara säga att det var en bra dag

Ia

 

 

 

 

 


Av Rehn/Hornesjö - 13 maj 2019 07:07

Så var det åter måndag

   

Vädret såg inget vidare ut när jag klockan 04.45 vaknade av att Qling gnydde. Tryckte lätt på vibratorn och han slutade direkt, hade ju hoppats kunna somna om, men detta gick inte alls, men trött kände jag mig i alla fall.

 

Var tvungen att ställa mig på vågen för att veta hur jag ska äta för att gå ner i vikt, ja att jag hade gått upp det visste jag för det känns direkt på min kropp så om det bara är ett kilo och nu var det 3 extra kilon som visade sig på vågen.

Så idag var det 62,8 kg och dessa i alla fall tre kilon ska bort ganska så fort.

 

Men timmarna såg många ut eftersom jag vilade från kvart i 8 fram till att Robinson började

De steg som blev igår var vid promenaden och de få steg som man gick mellan varje sökstation

 

När klockan var halv 6 så orkade jag inte ligga och vänta längre utan steg upp och fick med mig Lasse ner för att i omgångar släppa ut hundarna.

 Just nu är det bara löptikar, galen hane och olydig Z som är det stora problemet

 

Det pratas så mycket om vad våra hundar äter och borde äta. Det finns 100 tals olika foder att välja på och även en massa medicinska foder som man bör enligt veterinärer använda och alla som vill sitt djur det bästa faller för detta, för visst borde veterinären veta bäst.  

Visst kan man köpa ett foder för 80 kr/kilot om man vill och tror på detta. Själv lever jag/vi efter det gamla och anser att en hund ska kunna äta det mesta och må bra.

 

1969 när vår första tax flyttade in så föll vi för Doggy, det var så enkelt, ett finfördelat pulver som bara skulle blandas ut med vatten och matrester och detta passade oss ypperligt.  Sen omvandlades detta pulverliknade foder till kulor och då blev det ännu bättre för nu kunde man lika gärna ge vatten i en skål till maten.

Hon åt och var vid gott hull hela sin livstid. Sen kom det nya rön Eukanoba var ett foder som alla skulle ha och det blev bara fler och fler och visst föll även vi för reklamen och började ge våra hundar lite annat än Doggy, men vi återkom alltid till detta foder   och så har vi fortsatt nu i 50 år. Visst har vi gett våra hundar annat för vem kastar sånt som man vinner eller får och även detta har gått ner och hundarna har fortfarande i alla dessa år mått toppen.

Vi har alltid färskfoder hemma som vi lägger i maten om det inte finns rester och har även barrfat en del, men då får de ju inga vitaminer i sig.

Ja denna djungel är inte lätt och jag kan mycket väl förstå alla nybörjare som inte vet vad det ska ge sin lilla älskling, för det måste ju vara de bästa.

För tillfället ger vi våra hundar och   (som tillskott till annat bättre) Lilds hundmat Orlando som kostar 8.50/kilo och även detta tuggar de i sig och mår bra av.

 

Men som sagt alla gör som de vill och det som passar plånboken bäst.

 

Dagen fortsatte och vi tog en tur till ÖB för att handla lite, sen även till Hallunda centrum för lite annat.

Hem och tog varsin Varma koppen soppa innan Lasse ville fortsätta med något projekt som han håller på med.

Men först ville jag att vi skulle kolla att allt stod rätt till med vårt utställningstält

Så vi satte upp det   på baksidan för att få det lite utvädrat inför kommande utställningar under sommaren och hösten.

Jag stannade kvar på baksidan med hundarna och Lasse fortsatte med sitt projekt tillsammans med Qling'

 


 
  Satte där någon timme med hundarna, men är det började kännas lite kyligt så gick jag in för att förbereda middagen. Men jag hade ju köpt fläsk idag så varför inte göra några kroppkakor när jag ändå var igång i köket        det blev 25 stycken av den deg jag hade gjort.

Men dessa får ingen smaka på idag för den middag som jag hade förberett får det bli.

Lasse satt ute och läste och kom med frågan om vi skulle ha något vin, jag hade sagt att det får vi vänta med tills i morgon, men så kom jag ihåg att morgondagen kommer nog att vara fullspäckad så det var väl lika bra att ta en liten paus och åka till Eriksberg och handla veckan vinranson.

Hem och utfodrade våra hundar innan jag började med middagen

 

Det fick bli något som alltid är gott. Spagetti och köttfärssås går ju alltid hem.

 

Nu när jag sitter här och skriver så är klockan snart halv nio och jag har inte så mycket att göra innan Biggest Loser börjar.

 

Lika bra att säga tack för idag

Ia

 

 

 

 

Av Rehn/Hornesjö - 12 maj 2019 07:03


     

I dag är jag trött. Som tur är somnade jag framför TV:n och fick i alla fall någon timmes djup sömn innan det var dags att inta sängen.

Qling började vid 3 tiden i morse och jag hade vibrationshalsbandet på så jag skickade en signal så fort han började, detta hjälper ett tag men så började han om och själv somnade jag inte om förrän klockan var 6 och detta höll i 15 minuter innan Lasse steg ur sängen och fick alla hundar att låta 

Kände då att det var lika bra att stiga upp och börja dagen.

 

Efter frukosten så tog jag med mig Yra och Z på en promenad, att ha Yra i koppel är ju en baggis men Z hon drar på och har bara ett mål i sikte och det är att spåra

 

Gick hem och letade bland alla mina koppel, selar och halsband och hittade ett helt nytt paket med en halti sele, kommer ihåg att vi köpte denna till Nemo som också var rätt bra på att dra, men så sa alla att det var farligt för hunden att ha en sådan för det kunde bli snedbelastningar i kroppen och den fick då ligga kvar i sitt paket.

Provade den i alla fall på Z och ställde in den så att den passar, så vi får väl se i morgon om vi provar.

 

Annars är det mest detta det kretsar om i vårt hem just nu. En galen Qling som nästan tar död på sig själv med sin iver att få betäcka en tik.

Ett minne som kom upp var från den 12 maj förra året   och jisses vad jag längtar efter detta, men det känns som om det är väldigt långt borta.

 

Vi skulle vara på plats vid 14 tiden med Yra för inskrivning till tävlingen. Var faktiskt väldigt tveksam om jag skulle åka. Yra var inte alls sig själv, ville mest sova och vakta sina gosedjur. Inget synligt löp heller men nog är hon i löp, det måste hon vara som hon beter sig och även Qling visar ju intresse för henne. Ja ja nu var hon ju anmäld och det var en till löptik som skulle gå före mig.

Vi kom fram vid halv 2 för jag hade tänkt mig att gå ut och rasta henne ordentligt innan tävlingen skulle börja.  Men detta sket sig, det fanns inga speciella p-platser för löptikar och vi fick då inte ta ur henne ur bilen förrän allt var klart.  

Lasse hann i alla fall gå med henne lite medan vi två som var kvar gick vår banvandring.

Det gick fort för allt var på en ganska liten begränsad plats och det kändes ganska okej men det var mycket mer med störande moment än vad vi är vana vid.

Vårt första sök blev inomhus. Ett litet uthus med lite tegelstenar, en stor stege och en gräsklippare och 2.5 minuters tid.  Yra började söka bra på den vänstra sidan och sedan stegen och gräsklipparen, gick tillbaka till stegens vänstra sida och sökte mycket noga, men inget aha utan det var mest att hon luktade på sakerna. Dessa 2,5 minuter gick fort och hon hade inte ens varit i närheten av doften.

 

Fordon och där stod en mycket snygg volvo och en släpkärra, tid 2 minuter. 

Bad Yra söka doften och hon skulle precis börja när det reds en häst förbi och den var ju mycket mer intressant än söket,  hon stod som förstenad och bara kollade på hästen. Fick henne i alla fall att börja söka och det sket sig även detta. Inte ens när jag visade henne doftkällan så var hon intresserad. Tyvärr så chansade jag för jag tyckte att hon visade lite mer intresse på en plats på kärran, men där fick jag mina första 2 fel

 

Sen var det behållare och det brukar ju vara en baggis. Men även där var det för mycket störning för Yra och de som stod i köket var mer intressanta så hon brydde sig i stort sett inte de 18 stora lådor som stod på golvet, där inne hade vi 1,5 minut på oss och när det var 30 sekunder kvar så bad jag verkligen Yra att visa mig, hon kollade och luktade på en låda och markerade med tassen som hon alltid gör och så satte hon sig ner för att få beröm och naturligtvis trodde jag henne.  Men det var helt fel.  Även här så var hon inte alls intresserad av doften vid den rätta.

 

Nu var det bara utomhus kvar och det såg så enkelt ut, vi hade 2 minuter på oss och Yra luktade av trädgårdsbordet och bänkarna mycket noga, sen gick hon vidare för att kolla av marken, men då fanns det folk på en tomt utanför som hon blev mer intresserad av och tappade helt fokus på vad hon skulle göra. Precis när minuterna var slut så markerade hon rätt, men då var det ju försent.

 

En koll på resultatlistan visade att vi kom 45 av 50 tävlande och vi hade minst fel i alla fall av de som nollade hela tävlingen.

 

 

Tävlingen blev det bara skit av, men desto roligare var det att få träffa massa hundfolk och till och med FB kompisar från Tollarp..

 

Vi klarade oss i alla fall från regnet hela dagen, men när vi hade precis kommit in så öppnade sig himlen och det verkligen störtregnade.

Lasse frågade vad vi skulle äta och jag visste att hans önskan denna dag var en pizza, men jag var snabb och sa att det fanns nog något att hitta på hemma.

 

Stekte lite fläskfilé och kryddkorv som fick puttra i grädde och sedan bara pasta till detta.  Vi hoppade grönsaker idag.  Lasse erkände att detta var mycket godare än vad en pizza hade varit och det var ju ett bra betyg.

 

Eftersom jag har ökat en hel del i vikt de sista veckorna så hade jag bestämt mig för att börja med lättare mat på måndag.

Så när Lasse frågade om jag ville ha en Sundborn så sa jag ja, lika bra att få dessa uppätna så det inte finns något som lockar i morgon

 

Ia

 

 

 

 

Av Rehn/Hornesjö - 11 maj 2019 06:48

Vaknade strax efter fem av att Qling bökade runt, använde mig av vibratorn som då fick honom att lugna ner sig ett litet tag, men att då somna om det gick inte, så jag fortsatte att bara ligga kvar i sängen fram till klockan var 6 och då även tjejerna börjde röra på sig.

 

Vädret visade inte sin vackra sida denna morgon utan det var grått och trist. Men jag får väl se vad som händer under dagen.

    Det där med sömnen stämmer som vanligt inte med appen, enligt denna hade jag sovit men inte djupt under den timmen som jag låg och planerade dagen, men det är tydligen så att så fort jag håller ögonen stängda så blir det en lätt sömn.  Stegen blev alldeles för få under gårdagen, men som vanligt så säger jag "man får vara glad för det lilla"

Klockan är nu strax före 7 och Lasse har gått tillbaka till sängen efter att vi har rastat och gett hundarna sitt morgonmål, själv sitter jag här vid datorn och funderar ut lite på hur dagen ska se ut och vad som jag måste göra med hundarna. 

 

Det blev bra med både väder och lite kul med hundarna.

Började med att gå ut och lägga ut lite dofter till först och främst Yra, men även Z fick jobba efter henne.

        

Det blev ett rumsök (tog uteplatsen till hjälp), sen ett utomhus som vi gjorde på baksidan, sen ett fordonssök som blev på vår släpkärra.

Behållarsöket fanns även det på tomtens ena sida.

 

Efter detta så tog jag med mig Z på en promenad för att jobba lite med att gå fint i koppel (fungerar inte alls just nu) med mycket godis som belöning.

 

Hem och tog ut Qling Z och Zlatan för lite lek på baksidan

och det blev även lite bad för Qling och Zlatan.  Tyckte nog att även Z skulle ha tagit sig ett dopp, men hon verkade inte intresserad.

  Även idag fick jag upp en sallad på minnen och varför inte göra en repris även på denna   för det mesta fanns ju hemma

 

Dagen fortsatte med både att åka och handla och jag köpte mig för en gångs skull något eget och det fick bli en jacka och en fleecetröja på Jula. Hade presentkort kvar från i julas som jag fick av mamma och pappa och nu äntligen hittade jag något att köpa.

  När vi kom hem från affären så var vi sugna på något att stoppa i magen och jag hade det mesta hemma för att kunna göra varsin Brie/salami macka och eftersom det både var lördag och solen sken så blev det varsitt glas vin till detta

 

Vi satt ute en hel del och jag lyssnade på min nya ljudbok .

Märkte att det verkade som Yra löper, men tyvärr inget blod som jag kan säkra, men Qling är lika galen i henne så det kändes bättre att anmäla henne som löptik till morgondagens tävling.

 

 

Middagen var snabbt avklarad bara att koka ägg och steka lite halloumi till en sallad. 

Känns ganska bra att hitta sånt i minnen som man kan göra repris av.

Lasse hade hört glassbilen på fredagskvällen och kunde inte hålla sig utan sprang ut och handlade glass för 200 kr, något som jag aldrig skulle göra, men han gillar ju dessa söta glassar.

Men i kväll var även jag sugen framför TV:n och tog gärna emot det som Lasse bjöd på   för en Sunborn har även jag svårt att tacka nej till.

 

Känner ju att jag har gått upp en massa i vikt och ska jag äta som jag har gjort den senaste veckan så blir det katastrofala följder, så nu måste jag sätta stopp.

 

Tv kvällen blev som alltid att jag somnade vid 21 tiden i soffan.

 

Men nu hoppas jag få sova några bra timmar även i natt.

Ia

 

 

Av Rehn/Hornesjö - 10 maj 2019 08:16

 

Helt underbart att se dessa grader redan på morgonen och höra på radion att det kan bli närmare 18 grader denna dag. Det är verkligen något som jag längtar efter, för jag känner att jag klarar inte detta omslag i vädret med min fibro.

  Natten kändes bra och jag drömde en del och då brukar det visa dig att jag har sovit djupt. Hörde Lasse gå upp ur sängen och öppna fönstren på vid gavel och säga "nu får du gå upp för det är sommar".. detta var naturligtvis inte på riktig utan det var bara med i min dröm.

  Fast det var jobbigt igår med kroppen så lyckades jag i alla fall få till lite steg, men de flesta var på förmiddagen när vi gick vår promenad med några hundar. Stegen på klubben var få.

 

När vi kom från klubben igår så åker det in en riktigt "fet Mercedes" på vår gata fram till vändplan. Stannar upp där och kollar och åker sedan ut igen. Bilen stannar framför mig och den kille i 30 års åldern ropar "hej fröken", jag kollar och visst känner jag igen utseendet men kan inte placera honom och då säger han "du var ju min fröken på 6-års på Tornbergaskolan"  kommer du inte ihåg busiga Fuad.. jo då nu minns jag och jag undrade hur sjutton kan du känna igen mig efter närmare 25 år, han säger då, du är dig lik och ser lika glad ut som vanligt.  Det bästa betyg man kan få när man som jag då kände mig helt ur gängorna.

Det visade sig att han och hans fru blir de nya ägarna av huset som var till salu.

 Som vanligt kom det upp minnen på FB och då visade det sig att vi hade haft en sallad just denna dag om den nu var förra året eller året innan kommer jag inte ihåg 

 

  men gott såg det ut och jag kände att detta var något jag kunde göra en repris på denna kväll.

Vädret var i dag precis som jag önskat och visst var jag som vanligt väldigt stel i kroppen, men var ute en del i alla fall

        Hundarna gjorde mig som vanligt sällskap..

Hade lovat Mia att vi skulle åka upp till Storvreten om jag orkade och visst orkar jag väl vara ute i en hundhage och se våra hundar ha roligt, måste ju inte röra mig så mycket själv, så vi bestämde att träffas där vid 12 tiden.

Skickade ett sms till Laila och berättade att vi tänkte åka dit.

Vi kom lite tidigare än Mia så våra hundar hann med att utforska hagen innan de andra kom


   Sen kom snart Mia och Saga och sen även Laila med Theo och Tore.

När våra hundar lekte och hade roligt så kommer det en tjej men en liten hund som hon bara går rakt in i hagen med. Släpper ner den lilla i flexikoppel och jag säger direkt att hon måste släppa lös sin lilla hund. Tyvärr kunde hon varken svenska, engelska eller tyska, så jag försökte få henne att första och hon missuppfattade nog mig först och trodde att hon måste bära sin lilla hund. Men jag visade henne med  att ta av kopplet och att hon skulle låta sin lilla hund vara med våra i flocken.


   Jisses vilken fart det blev, den lilla Jack Russel var snabb som en liten vessla och roligt hade de alla 7 hundarna.  Hon stannade länge i hagen och jag tror att hon verkligen uppskattade att hennes lilla hund fick vara med och leka. Hon vinkade så glatt när hon gick.

 

Våra hundar fortsatte att leka och ha roligt

               

Det blev en riktigt lyckad dag i hundgården.

Hem och lämnade av våra tre trötta hundar och sedan en tur till 

  centrum för att köpa det som behövdes till salladen

   Exakt samma blev det inte som den andra salladen men huvudsaken var att det blev skinka, mozzarella och melon

Satt sedan ute någon timme och läste innan jag gick in för att tillreda en sallad

 

Den blev helt okej och inte för att jag kommer ihåg hur den första smakade, men denna smakade i alla fall bra.

Det blev inga flera hundpromenader denna dag utan det blev som vanligt bara en kväll framför TV:n och Lets Dance.  Det blev även som jag trodde att det skulle bli Robin som åkte ut, samtidigt kändes det fel.

 

Det blir sedan sängen och jag tror jag kommer att somna rätt fort.

 

Ia

 


Av Rehn/Hornesjö - 9 maj 2019 06:46

          

Det var så här morgonen såg ut när jag steg ur sängen strax före halv 6.  Natten kändes som om jag inte hade sovit ett dugg, men vad har man att förvänta sig när man sover hela kvällen i soffan.

 

Solen tittade fram lite försiktigt vid kvart i 7, innan hade det varit riktigt mulet och om man kollade på vädret så väntades det även regn denna dag.

Även starka vindar var det som gjorde att jag inte kände för någonting.

Men när klockan närmade sig 9 så tänkte jag ta 2 av hundarna med mig och gå en promenad, men denna dag hade jag tur för även Lasse kände för att röra på sig lite

            Blev lite bilder på de tre som var med

Försökte att få dem alla att titta åt mitt håll, men det gick bara inte.

Zlatan är en riktig liten filur som bara ställer till det med bilderna

 

Handla behövde vi inte idag, men en tur till återvinningen blev det strax efter lunch.

Hade så förbaskat ont i min kropp denna dag och värst var benen som både värkte och kändes som stela stockar. Klarar inte detta jäkla väderomslag. Men jag vill ju så mycket och försöker verkligen, men tror ingen kan förstå min känsla av att inte kunna göra det jag vill på grund av denna rent av för jävliga värk.

 

Som tur var sken i alla fall solen en del och jag kunde sitta som vanligt ute och läsa/lyssna på min bok och

  hundarna njöt som vanligt av solen och närheten av mig.

 

Middagen blev som en vanlig torsdagsmiddag med   och   pannkaka.

Efter middagen ställde jag Zlatan på trimbordet och filade lite på honom och där stod jag i lugn och ro tills jag upptäckte att det var bara 15 minuter kvar tills kursen skulle börja.  Det blev att snabbt få på mig kläder och in med Zlatan och Qling i bilen och fara iväg till kvällen sista kurs med Zlatan och gänget.


  Det var väl inte riktig så här som kursen skulle vara, men att träffa syrran blev bara för mycket och det var svårt att slita dessa två från varandra.

             

Lite övningar blev det väl i alla fall, men min kropp som inte ville vara med denna kväll sa stopp för många övningar som var att man skulle vara nere på knä och det gick bara inte.


 
 
  Man kan verkligen se på de småfilmsnuttar som Lasse tog att jag  hade det inte lätt denna kväll.  Det blåste även iskalla vindar som inte gjorde det bättre.

Men det var kul att vara med och få lära oss lite vad leken med valpen går ut på. Det finns en del av det vi fick lära oss igår som jag även ska jobba med när det gäller Z, bara min stela kropp har tinat upp lite i den önskade sommarvärmen.

 

När vi kom hem så bänkade vi oss framför TV:n för att kolla på Glamour och Robinson som vi hade missat.

I kväll var det Lasse som somnade i soffan, själv höll jag mig vaken till sängen ropade.

 

Ia

 

 

 

Av Rehn/Hornesjö - 8 maj 2019 22:15

Även denna morgon bjöd sol och sköna 5 grader när jag steg ur sängen.

   

       Mina steg igår blev inte många, men det visste jag jag ju redan, hade blivit mest stillasittande arbete denna dag-

Natten kändes så där, hade drömt om den bok jag läser, men fick inget riktigt grepp om varför eller vad den handlade om.  Var säkert inget viktigt eftersom jag inte när jag vaknade kom ihåg ett enda dugg av denna dröm.

Olga är lite orolig på mornarna nu när hon löper och detta gör att hon redan före 5 varje morgon börjar traska runt i rummen.  

Men jag höll mig kvar i sängen till klockan var 6 i alla fall innan tjejerna fick lämna övervåningen..

Zlatan är så överlycklig varje morgon när han ser mig, han har inte tid med något annat än att få kela.  Denna gullplutt ger mig så mycket energi och glädje.

 

 Efter frukosten så tog jag med mig bara Z på en morgonpromenad

            Det fick bli lite hopp och skutt upp på bänkar och stenar under promenaden. När jag gick förbi torpet så kunde jag inte låta bli att ta en bild på alla gullvivor     som tyvärr inte alls syns på bilden, men det är ändå en vacker plats att fotografera.

 

En tur ner till Hallunda och även en tur in på loppisen där Lasse gjorde några fynd idag.  Träffade Diana och stod länge och pratade med henne, tyvärr inte alls bra för mina ben att stå stilla, så det var svårt för mig att komma igång igen.

När vi kom hem så grillade vi varsin korv och tog ett stort glas vatten till dessa, hade ingen lättöl hemma.

Hem och bänkade mig i solstolen med min ljudbok medan hundarna lekte. Tyvärr är det bara 4 åt gången som kan vara ute eftersom Olga är helt galen i Qling, hoppas det ger sig snart, men då sätter väl Yra igång i stället.

 

Skulle få besök av Tassan (Zlatans "farmor") på eftermiddagen 

 och eftersom jag inte visste vilken tid så blev jag hemma och fortsatte att slappa med min bok.

Jag glömde helt bort att ta några bilder när Tassan var här och det var synd för hon hade hundar i knät hela tiden, alla är lika lyckliga när de träffar henne.

Men Tassan själv tog några bilder som hon skickade till mig

       

Tror nog att hon gillade sitt lilla barnbarn

Olga fick hålla sig inne, så henne blev det ingen bild på.

När Tassan hade åkt hem så gick jag in och gjorde en räksallad till oss

  Det fick även bli ett glas vitt vin till detta.

Sen var det bara TV kvällen kvar och det enda jag såg denna kväll var Robinson för sedan slocknade jag i soffan.


Vaknade till vid 22 tiden och gick direkt upp och la mig för att fortsätta att sova.

Så blir det när mornarna blir tidiga och jag sedan bara slappar.

Men i morgon är det torsdag och då är det lite kurs för Zlatan så då måste jag i alla fall hålla mig vaken fram till 20,00

 

Ia

Av Rehn/Hornesjö - 8 maj 2019 06:39

     Inga minusgrader idag och det känns bra. Natten kändes även den ganska så okej och det var ju ungefär lika många lätta som djupa timmar.

 

Idag var det äntligen dax att komma igång med mammas bouppteckning. Jag hade sagt till pappa att det var nog inga större svårigheter, så detta kunde jag ordna.

Vi kom dit vid 10 tiden och pappa hade plockat fram alla handlingar på bordet som jag måste ha som underlag.

Fast mamma inte hade så mycket så blir det en hel del skrivande och letande bland papper för att få det rätta på blanketten.  Det tog några timmar innan vi var helt klara och sedan blev det en fika med pappa innan vi åkte hem.

Klockan var nästan halv 2 när vi kom hem och släppte ut hundarna innan vi tog oss en tur till Maxi för att handla lite.

 

När vi kom hem så ville jag som vanligt ta mig en timme i solstolen med min ljudbok, men inte var det varmt, det var iskalla vindar som visade sig varje gång solen gick i moln. Men jag härdade ut i alla fall.

Klockan tickade på och snart var det dax för mig att ställa mig vid spisen.

 

Hade tagit fram 4 kycklingben ur frysen på morgonen så det var bara att stoppa i ugnen, lite klyftpotatis i fritösen och koka en god citronsås med mycket grädde.

 

Lasse hade lagt sig att vila så jag pulade runt lite för mig själv med ljudboken i öronen medan jag lagade mat.

      Får jag säga det själv så blev det en ganska så god middag av dessa enkla medel. Även Lasse åt mer än vanligt och det brukar ju vara ett gott betyg.

Hade nog tänkt att ta mig en promenad efter maten, men detta jäkla TV tittande som bara är ett måste när det gäller både Glamour, Robinson och Biggest loser gjorde att jag var fast vid soffan hela kvällen.

 

Vid 22 tiden blev det i alla fall tid för hundarnas sista kvällskissning och sedan sängen för mig.

Bara att avsluta denna blogg och sedan dra täcket över huvudet och hoppas på en bra onsdag.

Ia

 

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4
5
6
7
8 9 10 11 12
13 14 15
16
17 18 19
20 21 22 23 24 25
26
27 28
29
30
31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards