Alla inlägg under maj 2019

Av Rehn/Hornesjö - 6 maj 2019 09:29

Morgonen började redan klockan 05.10 med att Olga ville gå ut, eller egentligen var det nog bara ner till Qling hon ville för hon är i höglöp nu och fast kärringen är gammal så finns viljan att para sig.

 

Fick i alla fall henne att vänta till klockan 6 med att gå ner och de andra sov så gott vidare.

Skulle som vanligt kolla hur både stegen och natten varit men mitt batteri hade tagit slut i klockan så den var helt svart, men okej det är ju inga världsliga problem, det enda är att jag ville se hur jag låg till på 60-stegs listan.

 

Hundarna fick sin mat och fick gå ut innan jag satte mig vid datorn för att kolla runt lite, men då hade jag inget internet.

Gjorde då i stället via mobilen en beställning av patroner till skrivaren och skulle betala med swish, men detta sket sig även det.

Fick sedan ett mail att det hade mottagit min beställning men kunde inte leverera för att det inte var betalt.

Skickade ett mail till vårt barnbarn som sköter faktureringen på detta företag och hon skulle då istället skicka en faktura.

 

Bestämde mig då istället för att skura köksgolvet medan hundarna höll sig ute på tomten.

Vid halv 10-tiden fick jag tillbaka mitt internet och kunde sätta mig ner ett tag för att kolla av vad som hänt.

 

Ville sedan iväg så fort som möjligt för att köpa batteri till min klockan, för den är en del av mig och jag vill ha den på armen.

    I alla fall 2 av sakerna var uppdaterade och det var vad jag hade gått igår och att jag även denna vecka låg bra till på 60-steg utmaningen

 

Hem igen och eftersom vädret var bra så satte jag mig ute med en kopp soppa och min ljudbok fram till när vi skulle åka till centrum för att besök vårdcentralen.

Det roligaste med detta var att Lasse fick min läkare denna dag och han är ju toppen. 

Ner och hämtade Lasses mediciner och sen blev det bara att åka hem igen och åter igen så satte jag mig till rätta i en solstol för att lyssna ett par timmar på min ljudbok.

 

Lasse hade gått in och lagt sig för att vila så när klockan började närma sig middagen och jag hade varit inne och skalat potatis till en gratäng så var klockan mer än vad jag trodde och att då tända grillen kändes inte så kul.

Men grillat skulle det bli

 

Nu är ju inte grillat kött lika gott på denna lilla gasolgrill som det normalt blir på kolgrillen

 

Men med goda tillbehör blev det en supergod middag även denna dag.

Har ju missat mina steg på stegräknaren, så visst skulle jag behöva gå ut och röra mig lite denna kväll, men vad sjutton har man ingen lust så är det bara att låta bli.

 

Fast klockan nu bara är 20,00 och jag inte känner för att göra så mycket mer denna dag så stänger jag även datorn för kvällen

Ia

 

Av Rehn/Hornesjö - 6 maj 2019 07:36

Så var det söndag och som alltid finns det något på agendan.

Denna dag blev det en tur till Vällingby för att gratta vårt barnbarn Lilian på hennes 11 års dag.

      Men först måste jag ju vanligt ladda upp mina appar och kolla hur natt och gårdagen var.

Att jag sov gott framför TV:n kan jag inte svära mig ifrån.

Många timmar blev det i alla fall denna söndag utomhus med ömsom sol och moln.

   

Satte mig ner och bara kollade in hundarna och det är så roligt att studera dem. Här har Z hittat något som hon stoppat i munnen och naturligtvis vill Zlatan ha detta, men att bara gå fram och ta, det har han lärt sig att så gör man inte, men att sitta och stirra på henne och samtidigt prata det brukar till slut lyckats.

 

Som jag har berättat tidigare så har vi fått sätta galler och nät runt det vi vill ha kvar på tomten, både Z och Zlatan har varit duktiga trädgårdsmästare, tyvärr vet de inte riktigt vad som ska vara kvar.

     

Men det lyckats inte så bra med dessa hinder för idag hittade jag dessa två bakom och under näten.

 

Så fort det blev lite varmare så åkte trimbordet fram och alla våra fem hundar fick först en ordentligt genomgång för att kolla fästingar, det var bara Yra som vi hittade en fullmatad fästing på som säkert kom dit i torsdags när vi var i skogen.

Sen fick alla en liten finputsning av öron, hals och tassar.. innan vi satte på frontlinje på dem alla.

   


Efter detta blev de alla trötta och hittade sina egna platser i solen.

 

Vid kvart i fyra åkte vi iväg för att hämta pappa som skulle följa med till Vällingby

   Naturligtvis var det flera olyckor och det tog oss 45 minuter fram till Hägersten, detta brukar normalt ta ca 7 minuter.

Men sen var det ganska så bra väg fram till Vällingby.

 

När vi kom hem så var klockan rätt mycket och att ställa mig och laga mat var inget som jag längtade efter utan det fick bli ett par varma mackor 

 

Detta går alltid hem hos Lasse.

 

Sen lite TV innan det var dags att dra täcket över huvudet.

 

Ia

Av Rehn/Hornesjö - 4 maj 2019 08:01


Stegen blev som jag trodde inte speciell många under gårdagen

    Men sovtiden blev mycket bättre än vad jag trodde      

Vädret var inget vidare, eller så kan jag nog inte uttrycka mig, för solen sken och genom fönstret så laddade strålarna upp med , men dessa ynkliga grader skulle jag gärna slippa se.

Men vi har i alla fall ingen snö som de har på Vedbyskog denna morgon och det var inte bara ett litet marktäcke utan riktigt mycket. När jag ser detta så känns det bra att inte vara där, hur mycket jag än längtar.

Men dagen blev inte alls så dålig som den såg ut på morgonen och har kunnat vara ute hela dagen.  

  


Grillade lite korv till lunch och sen var det mest att vara ute med hundarna.

Gjorde lite sök med dem alla och det är så kul att se att alla vill vara lika duktiga, men bäst är nog Z, eller i alla fall snabbast.

 


   Lek och bus blir det också och inte bara arbete.

 

Ville ha hem lite köttfärs så det blev tyvärr en tur till centrum, vilket jag hade tänkt avstå från idag

När vi kom hem så gjorde jag några fetaostfyllda järpar som jag lagade i slökokaren så att jag inte behövde tänka på att stå vid spisen

Sen blev det att vara ute igen med våra hundar på tomten

     Z finns med överallt och hon gillar även att vara med både Zlatan och Olga och blir hon trött så är nog Olga den som hon helst vill vara hos.

Zlatan är inte   så liten längre och det märks när han brer ut sig på hundbädden

Före middagen så tog vi med tjejerna på en promenad ner mot Mälaren och när vi kom hem så var de så trötta alla tre     och  den som promenaden tog mest på var nog Z som direkt slängde sig på köksgolvet och somnade när vi kom hem.

Nu började klockan närma sig 17 och jag hade lite att förbered innan middagen, men köttfärsjärparna var klara och låg i sin tomatsås i slökokaren

 

Det fick bli rösti och även denna dag sparris, jag gillar sparris och när jag hittar fin så kan jag inte låta bli att köpa mycket, sån nu var det tredje dagen som middagen innehöll detta.

Efter middagen så tog vi killarna med oss på en promenad, det blev samma som med tjejerna. När vi kom hem så satte vi oss igen ute på tomten 


 

Hundarna kunde fortfarande inte koppla av utan fortsatte att leka av sig.

Den fina   blomman har nu fått en egen plats där den är väl skyddad för Zlatans framfart.

 

Lasse var tydligen sugen på något eftersom han fick för sig att han hörde glassbilen, men det var nog bara hallucination för ingen syntes till.

Men jag kom ihåg att jag hade en hel Camembert i kylen så varför inte fritera denna. Men idag fick jag för mig att prova att göra denna i varmluftsfritösen.

 

Absolut inget fel på osten och det var bara skönt att den inte var drypande fet, men vi fick vädra ordentligt för det låg som en dimridå i hela huset.

 

 Som vanligt hade jag slumrat till i soffan men vaknade i alla fall innan finalen av Stjärnornas Stjärna och det blev som jag ville.. fast det var lika bra båda två.

Men nu säger jag godnatt

Ia

 

 

 

Av Rehn/Hornesjö - 3 maj 2019 08:47

       En dag som alla andra var även denna fredag.

 

Började morgonen  med att se att jag hade kommit med på ytterligare en Nosework tävling, blev ganska så förvånad för jag hade anmält mig sent så jag tänkte att då finns det nog ingen möjlighet, men så i morse så fanns mejlet där som talade om att jag redan nu den 12:e ska tävla igen.

Kände att det kanske var dumt eftersom jag har en massa på agendan hela maj och in i juni. Förutom vanliga möten, läkarbesök, hjälpa pappa, studentexamen, födelsedagar mm så känns det som om jag kanske inte kommer att hinna landa mellan tävlingar, utställningar och andra hundaktiviteter.

 

Bara ett litet smakprov vad som kommer: 9 maj valpaktivitet med Zlatan på klubben. 12 maj Haninge BK för att tävla med Yra, 18 maj utställning i Kumla för Zlatan och Z, 19 maj öppen träning för Yra och Z på klubben, 26 maj (min födelsedag) är det utställning i Vendel med Olga, Qling, Zlatan och Z. 30 maj är det utställning för Z och Zlatan, 8 juni är det utställning för Olga, Qling och Z i Märsta. Den 17 juni ska både Yra och Z göra DP prov.


Ingen ska påstå att jag ligger på latsidan

 

Idag blev det en tur till Per för att se han nya fina lägenhet. 

Sen en tur till Jula för Lasse skulle köpa sig nya skor och han gillar Julas fritidsskor.

Sen en tur till nya Lidl i Vårby för att handla lite och även få se den nya affären, den var stor och mysig att gå i och inga köer som det alltid är i Hallunda.

 

Fast det var en kall dag så var vi ute en hel del och jag satt till och med i solstolen och lyssnade på ljudbok.

       

Vi tog varsin kopp med soppa och naturligtvis måste hundarna få slicka koppen 

Blev lite få steg denna dag och jag hade gärna gått en lång promenad, men riktig lust infann sig aldrig 

 

Hade stoppat ryggbiff i slökokaren och egentligen visste jag inte vad jag skulle göra med den, men att lägga den på en planka går alltid hem hos Lasse.

 

Hade inga tomater hemma och glömde även att ta ett ägg i moset, så färgen på middagen blev lite tråkig.

Hade i alla fall köpt jättefina jordgubbar som Lasse rensade och ställde fram till Lets Dance.

Jag var ganska trött denna kväll så jag kröp i säng direkt efter Nyheterna och låg bara och väntade på att äntligen få se Thomas Ravelli få lämna dansen.

 

I morgon är det lördag och jag kan inte se att det finns något planerat på agendan, så det blir nog bara en massa hundgöra som vanligt.

 

Ia

 

 

 

 

 

 

Av Rehn/Hornesjö - 3 maj 2019 08:25

 

Grått och kallt kändes det fast graderna var i alla fall rätt hyfsade

   

Dagen började som vanligt med att jag måste kolla sovtider och hur mycket jag hade gått under gårdagen

Blev lite förvånad när det bara blev dessa steg för så mycket om jag promenerade i skogen denna dag så kändes det som om jag skulle slå rekord, men tydligen var det mer jobbigt än många steg.

 

Men just idag så blev det att gå desto mer.   Tog bilen till centrum vid halv 9 tiden för att lämna in den på service. Passade på att gå in och handla lite innan vi började promenera hemåt igen och då i ihållande regn som nästan kändes som snöblandad, det riktigt piskade i ansiktet, men som jag är så gillar jag ju regn och njöt faktiskt lite fast jag var dyngsur när jag kom hem.

 

Nu blev det några timmar hemma innan vi åter skulle ta oss en promenad och nu till centrum för att hämta får bil.

Passade på att sätta lite utomhussök på Z och Yra.  Började med vår släpkärra som står väldigt trångt och preparerade denna på ett jobbigt ställe för att se om det skulle funka.  Började med Yra som sökte lugnt och stilla tills hon hittade doften. Sen hämtade jag Z som var som en virvelvind när jag släppte in henne vid släpkärran, hon började söka direkt i full fart och det tog inte många sekunder innan hon visade mig doftkällan.

Satte sedan ut 3 dofter vid poolen och samma sak där, Yra hittar bra men hon tar det i sin takt, medan Z rusar mellan dofterna för att visa.

 

 

Här är Yras poäng och tider från onsdagens tävling och man kan ju verkligen se på tiden att det är ingen snabb hund, så någon pallplats kommer det nog aldrig att bli. 

 

Strax efter 11 så började vi åter vår vandring till centrum och nu var i alla fall vädret mycket bättre, men jag hade fått sätta på mig helt nya kläder för de andra hade åkt av så fort vi kom hem eftersom de var så blöta.

 

När vi satt och väntade på att få ut bilen så ringde pappa och talade om att han satt vid vår parkering för han hade varit på banken och ville nu visa mig lite papper.

Men snart var vi hemma och kunde gå in och sätta oss i lugn och ro och gå igenom allt.

 

Försökte vara ute en del och tog vara på varje stund som solen visade sig lite.

 

Annars så hände det inte så mycket mer utan vi gick in och kollade på lite repriser som vi inte hunnit se.

 

Idag längtade jag efter falukorv, så det fick bli denna middag


 

Blev Glamour och Efterlyst som jag kollade på, hade sedan bestämt mig för att se en film som började klockan 22,00, men eftersom det var massa eftersnack från hockeyfinalen så drog detta ut på tiden och filmen började inte förrän kvart i 11 och jag insåg att jag inte vågade hålla mig vaken till efter midnatt, så det var lika bra att dra täcket över mig och somna.

Ia

 

Av Rehn/Hornesjö - 1 maj 2019 20:33

Två dagar som bara handlade om hundar och mat

     

Tisdagens morgon såg ut på detta vis när jag kollade mina appar.

Sen fortsatte dagen som vanligt och det blev både att handla, åka till klubben och äta gott.

             

På klubben hade vi en riktigt trevlig valborgsmässodag med nosework.

Sen blev den en kväll med lite god mat

       

Allt avslutades med cheescake.

Sen blev det sängen i några timmar  och morgon började 

     

och vi kunde bara göra oss klara för att åka till Gnesta för att göra ett TSM med Yra.

     

 

 Vet inte varför videon lägger sig fel, men detta  är i alla fall utomhussöket som Yra klarade, hon var på gömman direkt men markerade inte så att jag vågade lita på henne, så det blev lite längre tid än vad det hade behövt
 

Här är behållarsöket och det tog hon direkt på ca 19 sekunder, men så stördes hon av prat i skogen och blev mer intresserad av detta så även här markerade jag inte rätt förrän det hade gått dryga minuten, men som domaren sa "varför litar du inte på din hund direkt".
  Lasse filmade 2 av söken.

Allt kändes bra men vi klarade bara 2 av 4 sök denna dag.

Både Z och Zlatan var med och det är så bra träning för för dem

Blev en helt galen kväll och jag somnade gott i soffan efter maten, missade till och med Glamour.

   

Det fick bli kyckling och även denna dag blev det cheesecake till efterrätt.

 

Tänk vad en dag i skogen kan trötta ut mig, men jag ska inte klaga för det gör även gott.

I morgon är vi billösa för då ska bilen in på service

Ia

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4
5
6
7
8 9 10 11 12
13 14 15
16
17 18 19
20 21 22 23 24 25
26
27 28
29
30
31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards