Alla inlägg under januari 2020

Av Rehn/Hornesjö - 23 januari 2020 08:09


 

Somnade rätt bra med Karlavagnen i öronen. Igår var temat Film och det kändes inte så intressant och det gjorde att jag somnade.

Höll mig kvar i sängen till klockan var kvart i sju.

Fortfarande ganska mörkt ute men med ett klarare sken på himlen.

Slog mig ner vid köksbordet och kom på att jag hade tagit ett kort på de avklippta tulpanerna som hade slokat så mycket att de nästan med sina långa skaft böjt dig mot bordet.  De tog sig då rätt fort och sträckte på sig.

  i morse hade de tagit ännu mer ny kraft från vattnet och till och med dragigt ihop sig . Är så fint och se vad som händer när de får lite mat och kärlek.

När klockan var åtta så hade himlen ändrat färg och man såg ljuset som kom smygande

 

Satt kvar och njöt av morgonen fram till halv nio tillsammans med hundarna runt mina fötter, med varsitt stort tuggben, som de tuggade på fram till deras frukost.

Lasse tog ut Olga i trimmet för att få borsta ur hennes och det var en hel del som försvann. Tyvärr så blev hon ännu smalare än innan. Fick mig en tankeställare om hennes hälsa när jag fick reda på att hennes systet Ronja hade fått somna in.  Hennes husse och jag hade pratat om detta och de hade bestämt sig för att hon skulle få somna in på Öland i påsk, men tyvärr så gick det fortare för henne.

Olga är pigg och till och med leker, men man ser att tumören tar mycket av henne och fast jag ökat hennes fodergiva så går hon långsamt ner i vikt.

Medan Lasse höll på så fick jag ett infall att göra en paj och idag blev det en hallongrottspajen.

 som jag gjorde på precis samma sätt som jag alltid gör dessa grottor. Men idag direkt utan former i en ugnsplåt

 

Kanske inte såg ut som en paj men enligt Lasse doftade den gott och han ville direkt smaka. Men jag var bestämd med att den måste svalna och stelna så det fick bli när vi varit och handlat.

Då fort vi kom hem så bad Lasse om en bit.

 

Inte ens jackan hann han ta av sig innan jag stoppade en bit i handen på honom

Bra betyg fick den och det kan man nästan se på Lasses minspel och de ljud han utstötte.

Tog en promenad med Z och Zlatan och allt skulle vara så perfekt om denna lilla 12 kilos tjej kunde låta bli rycken som direkt ställer till det för min kropp.

Samtidigt är hon så lydig.

  och när hon på hemvägen fick lite utmanande lek med hopp på olika saker så är hon hur lugn som helst.  De som har labben Mimmi på vår gata kom hem precis när vi gick förbi deras hus och att då se Z lycka både när det gäller husse och Mimmi Det är synd att jag inte fick en film på den lyckliga Z då hennes kropp nästan går av i glädje .

Klockan 14 var det skidskytte på Tv och Lasse ville ha en pizza från frysen.

 

Att vi åt middag mitt på dagen var för att vi skulle på ringträning ikväll.

Men vid 16 tiden fick vi veta att det inte skulle bli någon träning och det kändes ganska skönt för min del eftersom jag inte har mått så bra under senaste veckan. Men för Lasses och Zlatans skull var det synd.

I kväll var det Auktion på Tv och klart jag var med och gissade.

Gissade rätt på 2 föremål annars så gissade jag ganska bra på en del men inte blev det någon större utdelning.

Men man får vara glad för det lilla.

Avslutade kvällen med Karlavagnen

Ia

  








  



Av Rehn/Hornesjö - 22 januari 2020 07:22

 


Kändes  ganska bra när jag steg upp ur sängen denna morgon och såg att klockan var strax före 6, ganska okej tycker jag.

Satte hörlurarna på huvudet igår kväll efter att Alla mot Alla var slut och började lyssna på Karlavagnen.. igår ett ämne som jag gillar, det handlade om hundar


Halv sju kom alla på fötterna och snart satt jag vid frukost bordet   i halvdunkel och njöt av tystnaden och lite dovt ljud från hundarnas tuggben.


Är fortfarande inte fit for fight, men det känns bättre. En kroppsdel som gillat mitt lugna tempo denna vecka är knät.


Handla måste jag göra idag och det viktigaste var färskfoder från ÖB.

Ville iväg tidigt för att slippa köer. Var även en tur in på City gross och även Jula.

Kändes som om jag hade sprungit ett maratonlopp fast jag nästan smygit fram mellan bilen och affärer.. 

Hade hoppats på att se solen och få sätta mig ner mot en vägg och njuta, men solen ville inte visa sig och klockan 12 halvlåg jag i soffan för att se på Hem till gården.

Vill så mycket mer än bara slappa, men vad kan man göra när kroppen inte vill.

Kokade lite soppa till lunch och det var varmt och gott.

Vid två tiden visade sig solen och både Lasse och jag tog ut hundarna på tomten och var med d m och lekte lite, det blev många hopp och bus i tunneln.

Fast det var några plusgrader så kändes det som minst 10 grader kallt. 

Sen blev det Tv igen fram till middagen som var lättlagad av en kycklinggryta som jag hade tagit fram från frysen på morgonen.

Bara koka riset och fylla tallrikar med sallad.



I spisen sprakade en mysig brasa.
Glamour, Farmen, Sofias änglar och Alla mot Alla blev det innan jag gjorde mig i ordning för sängen.

Klockan är nu kvart över 23 och jag hoppas kunna somna.

Ia









Av Rehn/Hornesjö - 21 januari 2020 08:32

Hade hoppats att vakna och känna mig okej, men tyvärr fanns både huvudvärk och ledvärk kvar.

 

Fick i alla fall sova bra och vaknade vid sextiden.

 Något måste jag företa mig för att inte helt tappa fattningen.

Efter frukosten så kollade jag igenom mina frysar och hittade några kyckling klubbor som såg lite halvtorra ut så dessa tog jag fram för att koka till hundmat

Bestämde mig även för att göra något med den frysta torskryggen åt Lasse.. Gjorde ett försök med att laga den i slökokaren.

Lasse gick ut och tog hand om och en massa virke från pallarna där de nya garageportarna hade stått. Det var inte bara att såga upp till brännvirke utan han måste även stå och skruva ur alla skruvar.

Funderade på vad jag skulle orka och tog mig i kragen och plockade fram vår ångmaskin.

Torkar golv gör vi varje dag och då blir det alltid smuts kvar under lister och detta  brukar jag normalt ta bort en gång i veckan med ångmaskinen, men tyvärr har inte kroppen tillåtet det på över två veckor. Tänkte att blåsa rent under lister och i hörnen tar inte så mycket på krafterna.

Nu är det ju inte bara att blåsa rent utan jag måste även svabba vart efter.

Trött blev jag och när min sopborste och skyffel försvann mitt framför ögonen på mig så trodde jag att jag hade blivit helt knasig..visste att jag sopat och ställt tillbaka den i badrummet, men de var borta, jag letade överallt ända tills jag nästan fick panik och öppnar dörren och skriker åt Lasse att han måste komma och hjälpa mig.. När jag säger vad som har hänt svarar han att den hade han tagit ut för att soppa upp alla sågspån..

Då gick musten ur mig.

Hade tänkt ta köket också men den energi som detta letande hade tagit gjorde att jag inte orkade mer.

Nu var klockan 11 och jag tänkte unna mig en stund med lugn och ro, i alla fall fram till lunch. Men passade på att gå in på hunddata för att kolla om Z och Zlatans HD resultat hade kommit in.

  och synen av dessa två fick musten som hade lämnat min kropp att komma åter och jag sprang ut till Lasse och ropade   "Jippi" nu kan vi fira.

Tänk att så lite kan få en på fötterna igen, men jag var så glad och tänk att vår lilla prins som inte hade några leder i kroppen som liten kunde bli så bra.

Lasse föreslog att vi skulle åka och äta lunch på Mc Donald och jag vet hur han har saknat detta, men eftersom inte jag vill dit så blir det nästan aldrig. Men klart att han fick som han ville idag och klart att även jag muntrade upp mig med en kycklingburgare.       Jag äter ju lite konstigt när jag ska äta en burgare eftersom jag inte vill ha brödet, tyvärr måste jag ta en del för att kunna hålla ihop hela burgaren och jag ska inte säga att jag inte tyckte det var gott, för det var det och idag fick jag även en stor mugg med vatten, något som jag sällan får när jag beställer något..

Lasse hade fyllt bilen med skräp som vi skulle till återvinningen med så detta gjorde vi på hemvägen.

Hade hoppats få vara ute lite idag, men när vi kom h

så försvann solen och det kändes inte alls kul att vara ute för någon promenad hade jag    inte ork att ta. 

Så det blev att vi bänkade oss framför TVn.

Idag hade jag lovat Lasse fisk. Det blir inte så ofta på grund av min allergi, men det händer att jag gör mig till och då gör jag oftast något liknande till mig utan fisk.

Lasse fick torskrygg som jag hade tillagat i slökokaren och jag tog grillad Halloumi.

Båda rätterna blev som vi ville. Mest glad får jag vara över kryddningen när det gäller fisk eftersom jag inte kan smaka av. Men att det var gott bevisade den mängd Lasse åt. Hade lagat 300 gram torskrygg och tanken var att det skulle bli två portioner till honom, men allt gick åt.

Så mycket mer kommer nog inte att hända i kväll så jag kommer redan nu innan Farmen börjar att avsluta bloggen.

Kommer att bli en lugn dag i morgon och hundarna får nöja sig med att jobba lite på hemmaplan eftersom jag har en del åtaganden under torsdag, fredag och söndag, som jag inte vill missa.

Ia   








  


 
What do you want to do ?
New mail
Av Rehn/Hornesjö - 20 januari 2020 20:01

Så var det ny vecka igen.

Eftersom det var måndag så steg jag upp på vågen och den visade 61,7 kg

Allt kändes ganska okej förutom huvudvärk, ont i alla leder och helt svag.  Men jag är sällan sjuk och tänkte inte vara det idag heller.

Hade planer på att hand om hundarna, men orken fanns inte.

Behövde handla lite och det hade jag tänkt göra på City gross, men detta sket sig eftersom jag kände mig helt slut i kroppen.

En snabb tur till Hallunda och sedan hem och jag stöp i säng.

Förflyttade mig till Tv soffan och fortsatte att sova och bad Lasse tända en brasa för jag frös så mycket och det spelade ingen roll hur mycket jag satte på mig.


Hade tagit fram köttfärs till kvällens middag som skulle bli lite grekisk och när värmen kom tillbaka i min kropp så tog jag mig i alla fall i kragen och ställde mig vid spisen för att göra några grekiska fetaostfyllda köttbullar  som jag sedan sedan stekte lite innan jag la dessa i slökokaren tillsammans med en burk god italiensk tomat.

 

Satte den på svag värme och gick och la mig igen i soffan och där blev jag kvar tills det var dags för att göra klart middagen.  Hade planerat en potatisgratäng till denna rätt men orken fanns inte att stå och skala potatis så jag bestämde mig för att bara fritera lite strips i air frysen.

 

Lasse ville muntra upp mig lite och eftersom det var Grekisk mat så hade han ställt fram både rött vin och en ouzo på bordet och det var riktigt gott att orka äta lite i alla fall. Lasse njöt av maten och det var det viktigaste denna dag.

Det blev att ligga kvar i soffan resten av kvällen fram till klockan 22.00 då jag bestämde mig för att gå upp och lägga mig och kolla på Alla mot Alla, för de måste jag bara se.

Så nu är klockan strax efter 23 och jag hoppas kunna somna och få sova i natt. 

Tog en Alvedon mot min vilja, men kände att jag bara måste få slippa känna både rygg och huvudvärken.

Vi höres i morgon.

Ia





 

Av Rehn/Hornesjö - 19 januari 2020 07:30

 

Idag var det kallt igen.

Vaknade klockan fem och gick upp kvart över eftersom det bara inte gick att somna om.

Men de nästan fem timmarna i sängen kändes det i alla fall bra.

Direkt efter frukosten så satte jag igång att laga kvällens middag.

Stekte kycklingfilé, bacon, champinjoner,

och wokgrönsaker.

 

Slängde ner allt i slökokaren tillsammans med kycklingfond, olika kryddor och soja.

Nu fick detta stå på svag värme till ca halv ett då jag skulle iväg ett par timmar på möte med Nosework gänget.

Hann med att ta ut hundarna för lek på vår baksida och solen riktigt värmde när jag stod mot väggen.


Mötet gick ganska fort så jag var hemma igen strax efter 14.

När jag kom hem och hade blivit kramad och pussad av fem glada hundar som enligt Lasse inte lämnat sin plats vid ytterdörren medan jag var borta, så tog jag hand om grytan och spetsade denna med både grädde och creme Fraiche till Lasses förtjusning.

Fick besök av Per och som vanligt blev Zlatan misstänksam och vågade sig inte fram.  Per fick ge honom godis och lyckades få honom att ta en bit, men sen sprang han iväg.

 

 Maten blev supergod, men tyvärr så försvann alla grönsaker, men smaken var kvar.

Satte mig sedan med Tens apparaten på knät och lät det verka i en timme.

Farmen och Hamilton på TV och nu måste jag försöka sova.

Ia






Av Rehn/Hornesjö - 18 januari 2020 08:14

 

Varför måste jag vakna så tidigt varje morgon .  

Tyst i huset, svart himmel och inte ett enda hus på vår gata som var upplyst

 

Sitter i min ensamhet vid köksbordet och njuter av de fina tulpanerna som jag fick av pappa på tulpanens dag.

Idag var jag både skakis och hade hjärtklappning, så just idag hade det varit bra om jag hade kunnat få ta ett sköldkörtels prov för att kolla hur mina värden låg.

Gjorde fem olika rumssök till Yra och Z.

Även dessa sök var det bara lagerblad och båda sökte bra. Ett av behållarna var inne Jo torktumlaren bland annan tvätt, det klarade Yra, men Z vågade inte titta in i torktumlaren.


Åkte i iväg för att handla hårfärg, något som jag hade bestämt mig för att inte göra, men har känt mig så nere en längre tid och kände att jag behövde muntras upp.

Passade även på att grilla ett par korvar utomhus och då upptäckte jag att något djur har rivit upp mina tulpanlökar.

 

Något som jag inte fattar hur detta har gått till, för inga större djur kan komma in där.

 

Vi satte oss sedan och kollade på störtlopp när vi intog våra korvar och ett glas öl.

Det blev en hel del timmar även idag framför TVn för att kolla skidor.

Middagen idag blev bakad potatis och räkor.

Sedan fortsatte Tv kvällen.

Det fick bli en kväll med film, popcorn och Coca-Cola.

Klockan är nu strax efter 22 och jag kollar fortfarande på en film på 6:an.

I morgon är det söndag och även få blir det en tur till klubben för ett möte.

Ia  





Av Rehn/Hornesjö - 17 januari 2020 08:03

Vaknade med huvudvärk och stress inombords.

Känner att jag klarar inte av allt jag känner att jag måste göra men inte kan eller hinner.

Det mesta såg ganska okej ut på appen i alla fall.

Lasse skulle iväg på bilbesiktningen och hann hem igen innan jag skulle ge mig iväg till klubben och jobba Nosework med Yra.

Idag fick vi in en ny i gruppen och det känns superkul att vi nu är fem stycken som får jobba med våra hundar.

Idag var det AK och Birgitta som stod för söken och det blev behållarsök både ute och inne.

Kan väl påstå att det var ganska svåra sök i den hårda och kalla vinden, men alla fem hundarna klarade det bra, tyvärr mycket nosande i marken för alla fem men detta kan bero på att doften flyttade sig efter vinden.

När alla var klara så blev det som vanligt en fika paus för oss innan vi gjorde en utvärdering av dagen.

Hem igen vid 14 tiden och då var det ett måste för mig att åka och handla lite till middagen.

Handlade det vi skulle och åkte hem för att bänka oss framför Tv med ett glas vin och några kex.

Där satt vi bänkade i varsin hörna i soffan och när klockan var halv fyra så lyfte vi på oss för att ge hundarna sin mat 

När detta var gjort så intog vi soffan igen

för att kolla på Columbus.. Men vad hände, vi somnade båda två och jag vaknade vid halv sex och då var det dags att börja med middagen.

 


Middag blev det i form av gryta med fläskfilé, kabanozen, syltlök, champinjoner och grädde.

Lovar att Lasse åt detta med sked för att få med sig såsen.

Men jisses så många kalorier jag satte i mig denna dag.

Kvällen fortsatte med talang

Själv satte jag igång lite Tens på mitt onda knä

 

Körde både massage och Tens i 60 minuter, så nu får vi se om det gör någon nytta.

Kändes som om jag inte kom igång efter vår Nosework träning

Nu är klockan snart  halv elva och jag ska gå och lägga mig

Ia








  


 
What do you want to do ?
New mail
Av Rehn/Hornesjö - 16 januari 2020 07:58

Fattar inte var dagarna tar vägen.

Redan torsdag igen.


Natten blev ganska okej och även stegen blev i alla fall de bästa under dessa första dagarna denna vecka.

Lasse steg upp tidigt för att gå och ställa ut bilen för idag ska det bli nya fina garage portar på vår sida.

Själv steg jag upp och satte mig för att titta på Glamour och Farmen innan frukosten.

Hade bestämt mig för att inte klaga idag, men tyvärr så går det inte, men gör det i tysthet så ingen behöver känna av mitt klagande.

Kunde inte låta bli att filma hundarna när de lekte tillsammans på köksgolvet i morse. Tror att Yra snart ska börja löpa och det märker nog Zlatan och var då extra intresserad av sin mamma, men hon vet precis hur hon ska hanterar detta.

Det är ganska kul att se hur underlägsen han blir när hon säger ifrån.

Filmade med min lilla actionkamera så kvarliten är väldigt dålig.

Det blev en tur till systemet eftersom vi inte kommer att ha tid med detta under helgen. Sen en tur in på Rusta för att köpa glödlamor.

Hem och jag fortsatte med att kolla på TV och nu blev det Sveriges Mästerkock. Kommer att bli samma sak i morgon eftersom vi inte är hemma i kväll heller.

Kokade en mustig och god tomatsoppa som vi åt till lunch.

Någon promenad vågade jag mig inte på denna dag så det är bra att våra hundar kan leka och ha roligt med varandra på tomten.

Fick för mig att kasta ut lite plastmuggar med doften lagerblad för att se vem som skulle ta denna först och det var Z och Yra var ju inte så långt efter, men sen blev det bara smulor av dessa plastmuggar för Zlatan fick för sig att det var så de skulle användas.

Kul hade de i alla fall och Zlatan vill få igång alla de andra men det är inte alltid så lätt.

Strax efter 14 var det skidskytte så då blev vi sittande igen framför dumburken.

 Middagen blev även idag enkel eftersom vi skulle iväg på ringträning med Z och Zlatan.

Hade sådan tur att de tre kroppkakorna som blev kvar sist vi åt dessa, så nu var det bara att plocka fram från frysen och steka och just stekta kroppkakor är en favorit.

Strax före halv sex så åkte vi till Nykvarn på ringträning.

Gick väl ganska okej. Jag jobbade med Z och Lasse med Zlatan.

När vi kom hem så var det med två super trötta hundar.


Det bästa med Telia är att det spelade ingen roll med att vi kom hem vid halv nio och kunde sätta på Tv och i alla fall börja från början.

Finns säkert mer att se, men är det något av intresse så berättar jag mer imorgon.

Ia




 
What do you want to do ?
New mail

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards