Alla inlägg den 13 december 2019

Av Rehn/Hornesjö - 13 december 2019 07:43

 

Inte blev det bättre denna natt, till och med timmarna i sängen blev färre.

Kul i alla fall att vakna upp och se denna lilla peppar kaka i mobilen   som en luciahälsning. Den där glimten i hans ögon kan jag inte motstå.


Idag blev det väldigt tidig frukost för våra hundar. Olga var så hungrig att hon nästan dog av svält och för att slippa hennes gnällande så serverades frukosten klockan halv åtta.


Lika bra att även ta en tur på löpbandet direkt när Lasse tog ut hundarna.

Mitt mål idag var att klara 20 minuter.

Tog med mig mobilen och satte på SVT play för kolla och lyssna på Luciamorgon från Gränna.

 


Vilken skillnad det var att ha ljud och bild när jag tog min morgon promenad på bandet.


Satte sedan igång att damma i vardagsrummet. Fattar inte vad detta damm kommer ifrån, men det finns överallt.

Även Lasse fick fart på sig och drog fram kyl och frys för städning, hittade en del både bollar och annat som hundarna hade lyckats peta under, så nu förstår jag varför Z sitter framför skåpen och försöker tala om att hon vill faktiskt ha det som är där bakom.

Nu var det dax för mig att hitta på något att fixa till fikat.

Det fick bli en saffranskaka

 av ett påhittat recept. Normalt när vi får oväntat besök både här hemma och på Öland så är det lätt att fixa en chokladkaka i micron. Gjorde samma idag fast jag bytte ut choklad och vanilj till saffran och mandelmassa.  Det blev ett vinnande recept.


Sen blev det inte en tur till Hallunda för att handla kycklingfilé. Laila hade visat mig ett recept på kyckling som hon trodde Lasse skulle gilla och det såg ganska läckert ut så det skulle nog passa som middag på Lucia.

Men eftersom jag hade en del att göra idag så valde jag att låta slökokaren laga denna kyckling gryta.

 


Vid 13 tiden kom pappa och som vanligt hade han både blommor och vin med sig till oss och idag blev det vackra  tulpaner.

Vi tog klippning av pappas hår först, så när detta  var fixat så blev det fika och kaka som fick bra betyg av både Lasse och pappa. Något som var konstigt var att det smakade  punch, men det var inget jag hade haft i.

  


           

Men huvudsaken var att alla var nöjda.

Medan vi inväntade middagen så tog Lasse sin tupplur.

Ja att detta var en rätt som gick hem hos oss båda kan jag skriva under på.

Kanske blev den inte identisk med receptet, men det blev alla råvaror som ingick i receptet var med i grytan och smaken i slökokaren kan man alltid lita på.

Gott var det i alla fall.

Blev en del att se på TV och Lasse tog lite saffranskaka med vispgrädde till TV:n


En ny serie började ikväll. Blir nog spännande när man kommer in i den ordentligt.


I morgon är det lördag

Ia




 
What do you want to do ?
New mail

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards