Alla inlägg den 18 december 2019

Av Rehn/Hornesjö - 18 december 2019 13:51

Onsdag och jag hade tänkt åka till klubben och jobba, men inte fanns det någon lust till detta när jag vaknade och såg hur vädret såg ut

 


På det hela så det som fanns på appen ganska okej, men några steg fanns det lite inte att rapportera 

Det fanns inga varken grisöron eller ben till hundarna denna morgon, men helt utan belöning kan det ju inte bli när de alla sätter sig på rad för att få något. Men allt fungerar bara det blir något och varsin knäckebröds skiva fungerade bra.

Sen var det dags för min egen morgon

och så fick den se ut.   

 I går fick jag ett mail från Arken att det fanns lite godis att hämta till vårt födelsedagsbarn Zlatan, så idag fick han vara ensam med oss några timmar och då åkte vi bland annat till Kungens kurva för att hämta denna lilla godispåse. Mötte två små bostonterriervalpar i affären och de var nog roligare än godispåsen.

Sen blev det en tur till Dollarstore för att handla grisöron och massa annat godis, för i morgon ska de inte behöva få en torr knäckebrödsskiva.

Passade på att åka till centrum på en gång bara för att köpa det enda som fattades som var mjölk. Men jag blev så sugen på en tunnbrödsrulle så jag måste då köpa både en god kryddkorv och tunnbröd, naturligtvis hittade Lasse lite annat som han tyckte att vi skulle köpa innan vi kom fram till kassan.

Hem och jag satte direkt på grillpannan för att grilla korven och göra lite pulvermos (det får fungera vissa dagar), men var fanns tunnbrödet. Antingen låg det kvar i affären eller så hade jag överhuvud taget inte lagt något i varukorgen, ingen idé att fundera utan bara inse att det blev inte det jag längtade efter utan det fick istället bli korv och mos

  Det var väl ganska okej det också, men kändes ändå lite snoppet när jag för en gångs skull längtade efter något.

Nu hade ju Zlatan fått fara med oss ensam idag på förmiddagen så nu var det Z tur att få ensamtid med oss och då blev det innan promenaden en tur till tennisplan för att jobba lite.

Först tänkte jag som vanligt jobba lite med följsamheten, den sitter i alla fall så där och hon vet vad hon ska göra

I en startlydnad som man idag måste göra innan man kommer till klass 1, ingår dessa moment

Inkallning: Lämna hunden och gå ca 15 meter, kalla in och hunden ska komma snabbt och sätta sig vid min högra sida.. Följsamhet:.  En högersväng,en vänstersväng, 5-10 meter i språng. Helt om och sitt.. Sitt under marsch: Man går en rak sträcka och under mitten av denna så kommenderars sitt och stanna, sen ska föraren gå ett varv runt hunden och sedan bara säga fot och fortsätta.. Apportering: Är ganska likt en inkallning, men föraren lägger ut en apport på halva vägen och sedan kallar in hunden som ska hämta upp apport och lämna till föraren.. Fjärrdirigering: Lämnar hunden och går ca 5 meter fram och ställer mig mot hunden och kommenderar sitt.. Hopp över hinder. Lämnar hunden och går till andra sidan om hindret och kallar in. Helhetsintryck.

Så jag bestämde mig för att jobba med det hon inte kan först och avsluta med något som hon kan få beröm för.

 

Något som är svårt är apporten för hon vill helst inte ta den i mun, så jag bestämde mig bara för att vara där och jobba lite med detta och i alla fall försöka få henne att ta apporten i mun.

 

Något som vi aldrig har försökt oss på var Sitt under marsch och idag fick jag nog en black out för jag trodde hon skulle lägga sig ner, men så är det ju inte, så det vi har jobbar med i dag får vi nu göra om i morgon.


 

Fjärrdirigering är ju ganska lätt i startklassen och det borde vi snart kunna jobba in tillsammans, men även detta får vänta tills de andra momenten sitter ordentligt.

 

Men nu fick hon avsluta dagens träning med lite följsamhet, som tyvärr stördes av att det både kom hundar och att det satt en ballong och fladdrade i en buske vid lekplatsen. Men även sådant är ju bra för vad vore träning utan att det fanns en del störningar.

 

Hopp har vi inte heller jobbat med men ordet hopp vet hon i alla fall vad det betyder, men det är ju lite mer än bara hoppa som detta innebär. 

 

Har tävlat i startlydnad med Yra och hon är så duktig och kan alla moment, men tävla det vill hon inte, så de tre tävlingar vi har gjort blev inte någon som blev godkänd för hon vänder tillbaka efter halva tiden till vår plats utanför ringen.

Men kanske jag skulle ge mig sjutton på att våga göra en start till och se hur det går.

Ja Rom byggdes inte på en dag och att lära sin hund att tävla är inte alltid så lätt, det viktigaste är att man har roligt tillsammans.

 

Blev ingen mer hundträning denna dag. 

Hade en del att göra på datorn, är inte så ofta nu för tiden som jag sätter mig vid datorn, det mesta går ju att göra på mobilen.

 

Middag idag fick bli mat från frysen och de sista kåldolmarna sedan jag tidigare i höst lagade en massa mat.

Så nu gapar frysen rätt tom när det gäller färdiglagad mat.

 

Tror inte det blir så mycket mer som händer så jag stänger ner min blogg för denna dag.

Ia

 

 

 

 

 

 

What do you want to do ?
New mail

Presentation

Det ska vara gott att leva

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Skriv gärna några rader när du har varit och hälsat på denna sida.

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards